Pages

Tuesday, December 28, 2010

MeLEPas RinDu..^^

Assalamualaikum shbt2 ...
lama sugguh xjenguk blog ni...
ups..bukan xjenguk tp,xupdate....(jenguk tiap2 hari..^^)

alhamdulillah..masih dberi kesempatan nk update..
lebey kurang 3bulan xupdate..
oktober,NoveMber,Disember....
~RINDU3~
apa nk dikata...
hajat dhati setiap kali menatap blog ni..
sgt2 tringin nk update..tp,line +masa+ keadaan xmengizinkan.
terima kasih kpda shbt2 yg sudi mlawat blog ini..
mudah2an dapat jg walau sedikit input untuk sama2 d kongsi..^^

sbnrnya saat ini..
sy masih dlam cuti sem...
alhamdulillah..sempat jg bsama family walau sekejap.

skrg menumpang di rumah sahabat..(Tq k.fai..hehe ^^)
almaklumlahh..
kna balik perlis awal,program padat sedang menanti...hehe
..jd,hostel pon masih blum buka...

erm..tp,cuti sem sudah d hujung tanduk..^^
saya,shbt2 akan berada di medan sebenar,...
bakal meneruskan 1 lg wasilah perjuangan yang memerlukan 1001 pengorbanan..
yang insyaAllah diharapkan membuahkan 1 kejayaan sbg bukti perjuangan..
sesungguhnya,,
perjuangan ini,akan ditaburi dgn onak duri..
tp,janji tetap janji..
perjuangan itu pahit kerana syurga itu manis..
semoga Allah memberikan kekuatan kpd ku dan shbt2 ku..
ntuk meneruskan perjuangan..
smoga ia diREDHAI..insyaAllah.

********************************
kan melangkah kaki dgn pasti
menerobos sgala onak duri..
generasi baru yg tlah dinanti
tak takut dicaci ,tak gentar mati..

badai gelombang terus merejam
tuk tumbangkan sgala kezaliman
dgn tulus ikhlas utuk keadilan
tika pertiwi gapai sejahtera.

xkan undur walau selangkah
xkan henti walau sejenak
CITA KAMI HIDUP MULIA
ATAU SYAHID MENDAPAT SYURGA ...


~insyaAllah..segalanya dgn izin Mu~






Saturday, November 13, 2010

BAGAIMANA MENJAGA HATI ?

Assalamuaalaikum sume..:)
ingin kukongsikan bsama anda beberapa tips yg mmg menarik!!
(dicopy drpd skype seorang sahabat)
syukran kathir.. :)

BAgaimana menjaga HATI..???

Perlu mujahadah.
Mujahadah dengan hati melawan gelora tersebut. Ia adalah ujian buat semua pemuda dan pemudi. Justeru bagi sesiapa yang berjihad di jalanNya, ujian itu jauh lebih kuat.

Ana mengingatkan kembali kata-kata Imam Al-Ghazali, hujjatul Islam bahawa "Nafsu itu benda yang boleh diam dan boleh diuja".

Melihat wanita (atau lelaki), mendengar lagu yang menyemarakkan, melihat televisyen, membaca buku atau membuka laman internet yang tidak halal boleh menaikkan syahwat. Oleh itu, kita harus elak benda-benda sebegitu.

Ana nyatakan di sini beberapa kaedah yang insya Allah boleh mendiamkan syahwat;

Pertama; banyakkan membaca al-Quran (jadualkan masa dan sukatannya)

Kedua; zikir tanpa henti. Berdiri, duduk, tidur, bangun, bekerja, belajar...jangan putus berzikir. Zikir itu ubat yang kuat. Kita akan dekat dengan Allah sang pemberi ujian dan nikmat.

Ketiga; Qiam - Qiamullail dengan solat-solat serta doa. Insya Allah, Allah menjaga kita.

Keempat; Jaga makanan. Elakkan memakan daging. Haiwan secara naturalnya mempunyai hormon yang bakal dipindahkan ke tubuh pemakannya. Testosteron, progesteron, glukokortikoid-semua itu hormon seks. Tambahan pula, daging banyak vitamin B yang berfungsi meningkatkan nafsu. Apatahlagi kalau haiwan tersebut disuntik dengn DES, ia secara terus menguatkan nafsu si pemakan. Oleh itu, rendahkan kadar pengambilan daging dan banyakkan memakan makanan berasaskan tumbuhan. Elakkan juga makanan ringan sebab kebanyakan makanan ringan adalah berasaskan protein haiwan dan mempunyai frekuensi getaran yang rendah serta tidak stabil lagi menggetarkan hati kita.

Memakan banyak protein selain melambatkan penghadaman, juga menyebabkan beberapa asid amino penting perlu bersaing untuk masuk ke dalam tubuh kita. Antara asid amino yang signifikan adalah triptofan iaitu prekursor penghasilan serotonin. Kita perlu tahu bahawa serotonin menyebabkan kita berasa tenang dan apabila triptofan (bahan asas bagi menghasil serotonin) berkurang, kita akan kekurangan serotonin juga. Agresif, liar, stress dan kurang berakhlak adalah natijahnya. Paling penting juga jangan guna mikrowave - getarannya di luar tabii. Makanan yang baik memberikan kita kehidupan yang stabil.

Abahku pernah berpesan; 3 perkara mesti dijaga ketika bermujahadah:
1) pandangan
2) pemakanan
3) hati

baru dapat berzikir dan terus beramal
renung2kan dan selamat beramal!!!

wallahu a'lam

Wednesday, November 3, 2010

BanJiiR o baNjiR





Assalamulaikum shbt2...:D
ap khabar hati2 skalian.harap2 ny sehat welafiat keadaannya..i.Allah.. :)

agak lama sgt2 xupdated blog ni..rsa mcm da bsawang..hehhehe
almaklum laa..sebok sket,final pon da nk dekat...
"YA AllaH permudahkan urusah hambaMu dan shbt2 nya ini..moga bjaya dgn cemerlang hendaknya"..ameen

skrg,da balik penang,tp,kawan2 n shbt2 sperjuangan sy masih d perlis...khabarnya,d sana banjir agak teruk...moga2 mreka selamat hendaknya..kolej kediaman pon da kena tutup 1week,sbb letrik n air akan di "potong" atas sbb kecemasan...
shauqah ckp "sarah,kt pelis ni sawah padi da jadi cam laut..hehe" excited gak n tgok,,hehehe

alhamdulillah...ada hikmah jgak sbnrnya sy balik awal..even,last minute dicision...(rindu rumah pny pasal..hu2)
tp,smpai skrg xstat stdi lg...hwa2(entah kapan mahu buka buku mbak??..hehe)
nanti2 la ek..

sblm terlupa..mari kita doakan saudara2 kita yg ditimpa banjir..moga dikuatkan hati dan sesungguhnya ada hikmah disebalik kjadian nie...:)
~take It +ve~

#Ya Allah beri kekuatan kpd kami#
:: Banjir perlis::

Tuesday, August 31, 2010


SaLAm alaik...
apa KhaBar HAti2 sekalian..
~salam kecemerlangan n kasih sayang~
(ayat spe??..he2)

Alhamdulillah..disaat ini,mlm ini..
SAYA DA HABIS TEST...
tp,after raya ada test lg..(Fluid mechanic n ethnic)..
doa2kan semOga result yg bakal keluar..
cemerlang A++ hendaknya..ameen~
Tp,
projek FEE blom setel,BM,n my autocad..huH!!
xpe2..sabor2
(anda sume bakal dikerjakan oleh sy..he2)


hari nie..31/8/2010..
saya sgt gembira..
dpt "LEPAK' dgn geng2 tercinta
(even,mlm nie ada test)..
sungguh best..
UMMi lg Best..
thanks a lot for a lot of inPut..
mmg sgt2 bercambah idea n ilmu..luv it..<3
sma2 kongsi suka2 n duka2..
~oh indahnya~
smpi terasa mcm nk nangis..
mcm2 yg kmi share sharing is caring..
dri satu topik ke 1 tajuk..
sGt BesT!!!
Alhamdulillah...hati2 ini telah terpilih.
syukur sgt2.. sesunguhnya ini yg saya cari..
doakan agar diri ini trus thabat bersama geng2 "iron man n iron ladies"
insyaAllah ~ameen~

aYUH GenG!! "
sama2 gegarkan DUNIA KITA"
~janji tetap janji~ he~

Friday, August 27, 2010

::HaTi seORANG SaRaH::: ~Ups and down~

::HaTi seORANG SaRaH::: ~Ups and down~

~Ups and down~




ASSALAMUA’LAIKUM...
aPA kHABAR hATI2 sEKALIAN???

Jom baCA!!!

Salam Ramadhan kareem... Alhamdulillah..masih dberi kesempatan untuk mencoret didlm blog yg agak bersawang nie.(da lama xupdate..he~)

sedar xsedar da 8hari kita dlm fasa ke-2 Ramadhan tahun ini dan tinggal 12 hari saja lagi Ramadhan bakal berlalu....(kejap je kan??) ..apa pkembgn shbt??harap2 Ramadhan kte kali nie lebih baik dr sebelumnya...jom meriahkan pesta ibadah tahun ni.. :) sama2 kita semarakkan nya..

lagipun bukan slalu kan??sebulan je dlm setahun..entah tahun depan dpt ke x kita bsama2 btemu ngan Ramadhan ini...sO,Jgn lepaskan peluang keemasan ini!!! :D

~jom bersama kita Tarbiah diri dlm Madrasah Tarbiah Ramadhan (MTR) ini~


tringin plak nk share sumthing yang da sebulan tersimpan dlm store document nie ...(xsempat nk update..he~) Jom Baca!!


Hidup pinjaman ALLAH ini umpama roda..Kadang2 di atas, kadang2 di bawah..

But, the most important thing is ..We must REDHA.

Hidup saya ,anda, dan siapa2 pun memang tak dapat lari dari hakikat kehidupan ini. .gembira,sedih n ect adalah penambah perisa yg menjadikan hidup ini semakin “sedap”.hi2.

betol x??

kita juga tidak dpt lari dr rasa down@kurang smangat@yg sma waktu dgnnya.bila saya rasa down...macam2 perasaan akan bermain dihati datang tanpa diundang..stress,sedih,malu,malas dan macam2 lagi laaa..dan akan terpancarlah dimuka..sbb muka saya memang tak pandai nak tipu.. :D

Parents, sahabat n kawan2 memang cukup memahami..hi~

disaat itu juga hati akan terawang2 teringat mak,ayah,family..rasa macam nak balik penang!!!(dah lama tak balik..huk2)sedih memang sedih..

tapi kita mesti rasional dan professional..

take it +ve.

we must bear in mind..

::UJIAN ADALAH HADIAH DARI ALLAH UNTUK MELIHAT SEJAUH MANA TAHAP IMAN KITA

sbb UJIAN ADALAH PEMBUKA JALAN UNTUK KEMBALI KPD ALLAH::

sesungguhnya..ini adalah sbg salah 1 ujian yg ALLAH bagi..kalau dulu saya selalu sgt fikir

“awat la aku diuji smpai mcm nie,aku bukan seorang yg kuat untuk ini..apa salah aku,apa dosa aku..??”

erm..rsa mcm b*doh kalau difikirkan kembali .hi~

kalau bgtaw mak,1ayat yg mak akan slalu cakap

“kakak,sabarlah...mungkin ALLAH nk uji”

mak mmg seorang yg sangat +ve..saya sgt kagum(sayang mak..:))

Mari muhasabah diri sendiri:

masa kita susah(especially bila sakit) @,rasa down sgt3

kita slalu igt Allah..

doa mcam2(mohon kuat,tabah,diringankan bebanan..ect)

tp,bagaimana pulak time kita senang???

Duit Byk,SeHat,KaWan raMai ++++

dimana ALLAH dlm HATI kita??

dimana syukur kita??

dimana doa kita??

adakah kewajipan sbg hambaNYA dlaksanakan??

dimana kualiti ibadah kita??

adakah itu balasan kita terhadap NYA??

tepuk dada Tanya iman...

setiap insan punya cara tsendiri untuk luahkan perasaan masing2..

ada yg JERITTTT sepuas2nya....

ada yg MAKANNN sekenyang2nya..

n Mcm2 laaa..sbb sume org lain2..

tp..

stakat mana kita boleh release tension kita..

tanpa perlu “pulang” pd Pencipta kita

Pencipta yang Memegang hati2 kita sejak azali lg??

~renung2kan sejenak~

teringat plak lagu nasyid REDHA lagu femes kalau di KISAS..by soutul mujahidin

sesungguhnya,apa yg Allah takdirkan kpd kita adalah yg TERBAIK buat kita.

mungkin kita tak sedar..

tapi,bila direnung,ditenung dan difikirkan mmg terselit hikmah disebalik

ketentuanNYA.

REDHA

soutul mujahidin

Mengapa harus kita rasa kecewa

Sedangkan Tuhan lebih mengetahui

Apa yang terbaik untuk makhlukNya

Bukan ditakdir untuk menyeksa

Biarpun nikmat terasa berjauhan

Namun jiwa bagaikan tiada sempadan

Itu yang terbaik bagi setiap insan

Saling memahami

Redha dengan kehendak Ilahi

Ya Rabbi auzi'ni an asykur ni'matakallati

An'amta 'alayya wa'ala walidayya

Wahai Tuhanku ilhamkanlah daku

Supaya tetap bersyukur atas nikmatMu

Yang Engkau kurniakan kepadaku

Juga kepada ibu bapaku

Uuuuuu~~~
(repeat dari awal)

Walau pedih ku terima
Ia hanya sementara jua
Redho dengan Qada' QadarNya
Ada hikmah di sebalik ketentuanNya
Huuuu~~~

Monday, July 26, 2010

APAKAH BENAR ENGKAU PEJUANG (Qatrunnada)


Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak mampu menerima ujian
Engkau ingin berjuang,
Tapi engkau rosak oleh pujian
Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan

Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak begitu setia kawan
Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak sanggup berkorban
Engkau ingin berjuang,
Tapi ingin jadi pemimpin
Engkau ingin berjuang,
Menjadi pengikut agak segan

Engkau ingin berjuang,
Tolak ansur engkau tidak engkau amalkan
Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak sanggup terima cabaran
Engkau ingin berjuang,
Kesihatan dan kerehatan,
Tidak sanggup engkau korbankan
Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak mampu menerima ujian

Engkau ingin berjuang,
Tapi engkau rosak oleh pujian
Engkau ingin berjuang,
Tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan,
Engkau ingin berjuang,
Masa tidak sanggup engkau luangkan

Engkau ingin berjuang,
Karenah isteri tidak kau tahan
Engkau ingin berjuang,
Rumahtangga lintang-pukang
Engkau ingin berjuang,
Diri engkau tidak engkau tingkatkan

Engkau ingin berjuang,
Disiplin diri engkau abaikan
Engkau ingin berjuang,
Janji kurang engkau tunaikan
Engkau ingin berjuang,
Kasih sayang engkau cuaikan
Engkau ingin berjuang,
Tetamu engkau abaikan

Engkau ingin berjuang,
Anak isteri engkau lupakan
Engkau ingin berjuang,
Ilmu berjuang engkau tinggalkan
Engkau ingin berjuang,
Kekasaran dan kekerasan engkau amalkan

Engkau ingin berjuang,
Pandangan engkau tidak diselaraskan
Engkau ingin berjuang,
Rasa bertuhan engkau abaikan
Engkau ingin berjuang,
Iman dan taqwa engkau lupakan

Ya sebenarnya apa yang
Engkau hendak perjuangkan...


::AdAkaH kiTa bSedIA menjaDi PeJuaNg AgaMa AllaH ini??::

Thursday, June 17, 2010

_VIRUS MERAH JAMBU@VIRUS C.I.N.T.A_

ASSALAMU'ALAIKUM...
aPA kHABAR hATI2 sEKALIAN???

Jom baCA!!!

Virus merah jambu atau lebih dikenali dgn virus cinta semakin menular dlm masyarakat hari ini.virus ini bukanlah virus baru ditemui oleh para saintis malah Ia telah lama wujud malah mungkin lebih bahaya dari virus influenza H1N1 mahupun SARS. dan tidak keterlaluan jika dikatakan ia sudah semakin sebati dengan hidup setiap insan.saya,anda dan sesiapa sj mungkin pernah merasai penangan virus buta yang tidak kenal siapa mangsanya.malahan,tidak hairanlah jika si kecil yg belum tahu membaca sering menyebut tentang CINTA.Jadi,tidak kisahlah apabila saya bertnyakan adik saya(adek mie..Sometimes called adek wan or adek bu..)yang baru berusia 5 tahun secara tidak sengaja apabila dia sering bercakap tentang LOVE(penangan dari drama2 tv) ..

SaRaH: adek wan(a.k.a adek wangi)..apa itu love??

spontan dia menjawab...

adek: i luv u..

SaRaH:apa itu i luvv u...??

sj ingin menduga

adek:bila laki suka perempuan..

jawab adek sambil senyum tersengih-sengih.. : D

Dialog diatas ini dibawakan khas oleh sy adalah sbg satu contoh yang mengukuhkan fakta diatas.dan ini juga merupakan salah satu contoh terbaik bagaimana TV dan media massa turut memainkan peranan dlm meracun pemikiran penonton tidak mengira kecil mahupun besar.

virus merah jambu ini sebenarnya boleh menyebabkan mangsa ‘sakit’,kesakitan dimana mangsa langsung tidak sedar telah ada dalam hati sejak mula-mula lg.mungkin sejak mangsa diusia belasan tahun.ini hanyalah sekadar andaian.tidak wajib betul malah harus salah.virus merah jambu ini telah banyak mengorbankan ramai orang yang rapuh iman dihati.

IBNU QAYYIM pernah berkata dlm karyanya “Zadul Ma’ad”

“Gejolak cinta adalah sejenis penyakit hati yang memerlukan penangan khusus disebabkan perbezaannya dengan jenis penyakit lain dari segi bentuk,sebab mahupun terapi.Jika telah memakan kesucian hati manusia dan mengakar di dalam didalam hati,susah bagi para doktor mencarikan ubat penawarnya dan penderitaannya susah disembuhkan.”

Didalam ALQURAN,

Allah mengisahkan bagaimana virus ini menyerang isteri AL-AZIZ,Zulaikha yang mencintai Nabi Yusuf dan bala yang menimpa kaum Nabi Luth yang mengamalkan hubungan cinta songsang.

Kata seorang ulama

“penyakit cinta adalah getaran hati yang kosong dari segala sesuatu selain apa yang dicintai dan dipujanya”

Bagaimana pula penangan virus ini terhadap diri kita??

bagaimana kita mengatasinya??

Sesungguhnya,hati yang penuh cinta kpd ALLAH dan rindu bertemu NYA pasti kebal terhadap serangan virus ini,sebagaimana yang dibuktikan oleh Nabi Yusuf.sila rujuk surah Yusuf :24,dan surah al-hijr:68-72

Sabda Rasulullah saw:
“Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”
Riwayat Al-Bukhari

::Tepuk dada Tanya IMAN::

::HaTi2 menjaga hati::

Rujukan:NUR April 2009,dr.hm TUAH ISKANDAR

Thursday, June 10, 2010

::SaTu CinTA::


ASSALAMUALAIKUM...
aPA kHABAR hATI2 sEKALIAN???

ALHAMDULILLAH....Allah masih memberi peluang buat saya mencoretkan dan berkongsi dlm blog yang agak ‘kosong’ nie...sebenarnya,.saja nak berkongsi 1 lagu yang baru saya download baru2 nie..personally ,saya agak tertarik dgn lagu nie sebab...klu dhyati dgn HATI.. maksudnya sgt mandalam..atau dlm kata lain MENUSUK KALBU a.k.a BEST untuk terapi HATI!!
SATU CINTA..sebuah nasyeed dari kmpulan edcoustic yg berkonsepkan pop-nasyeed from indon(xsalah kan??).edcoustic sbnrnya mempunyai banyak koleksi lagu2 yang best yang mendidik jiwa seperti muhasabah cinta,aku ingin mencintaiMU,sebiru hari ini....dan macam2 lagi (bukan nak promote tapi nk suruh dengar.. :D)n try to find out those songs, really interesting....
Mudah2an ini dapat membuatkan hati2 kita supaya lebih DEKAT dengan NYA..insyaALLAH..ameen..
INGATlah sahabat:
setiap insan hanya mempunyai SATU HATI..PENUHILAH HATI YANG SATU ini CINTA YANG SATU..
CINTA HAKIKI..
CINTA ILAHI..



SATU CINTA
_edcoustic_
ku memohon
dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah
segala dosa dalam diri
ku percaya
Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku... Keimananku

Engkau
Satu cinta
yang selamanya aku cari
Tiada waktuku tinggalkan
demi cintaku kepada-Mu

Walau seribu rintangan
kan menghadang dalam diri
ku teguhkan hati ini
hanya pada-Mu
ku pasrahkan

Oh Tuhan
Selamatkanlah hamba ini
dari segala fatamorgana dunia

Oh Tuhan
Jauhkanlah hamba ini
dari hidup yang sia-sia


Thursday, May 20, 2010

::HaTi seORANG SaRaH ::


ASSALAMUALAIKUM...

aPA kHABAR hATI2 sEKALIAN???

Alhamdulillah..setelah 5 tahun diri ini mengidam n teringin nk berBLOG..makanya,sekarang

::HaTi seORANG SaRaH ::

telah lahir mewarnai dunia blog alam maya ini dan bertambahlah blogger yg akan merancakkan lagi dan berkongsi cerita suka duka n ilmu milik Allah ini . n seterusnya menjadikan blog sbg salah 1 wadah untuk terus ‘menyampaikan’ parihal islam terus kpd masyarakat dunia.(insyaAllah...i2 yg dharapkan)

Pasti ramai yg tertanya ,mengapa n kenapa ::HaTi seORANG SaRaH :: dijadikan pilihan utama sbg nama ‘bayi’ ini...knapa bukan jantung ke,tangan ke or ...n jawapannya(erm..lantaklahhhh)ups...i2 jwapan yg mmg xmgikut skema..tp yg pasti sy memilih HaTi sbb hati adlah organ terpenting dlm diri seorng manusia diatas sbb dlm hatilah letaknya I.M.A.N bukan sekadar letaknya C.I.N.T.A..

knapa SaRaH???

ini dsebabkan.....sy suka nme sarah.sbb....itu nme sy... :D

tp,spe SaRaH???

sarah seorang student...yg akan tua xlama lg...anak 1st dri 6 bradik.anak kpd pasgn ayah n mak. berpegang pada prinsip..”buatlah ap2 pun asalkan ALLAH suka,mak n ayah pun suka”...(mngharapkan redha ALLAH n redha MAK n AYAH..insyaAllah)

seorang yg suka bkawan (especially berkawan dgn sahabat2 yg baik2 a.k.a sahabiah yg solehah sbb sy nk jd baik. T-T ) tp,agak susah nk rapat@kamceng ngan org.agak peramah.hobby:on9..blog walking..(jln2 cari makan..dari blog kawan rapat shiggalah ke blog merentasi benua)..n 1 thing u must know about me... I love LAKSA, especially LAKSA PENANG.. :D

erm...rsanya stakat ini sj post taaruf sy. n will be continue.....insyaAllah

tungguuu... :D

GUA.com

Tweet