Pages

Sunday, March 13, 2011

SiSaRa~

Assalamualaikum...

NOthing special nk post arini..
prasan x...my blog name da brubah..hu~
sedey kan =(


sbb??
(sila tny wni +imah+fisa san)

tp,knapa SiSaRa?
(sila tny imah)

xpo la ai..den tukar jo laa..
dr kne gelak dgn mreka2 dluar..he~
~tp,url xley nk tukar lg~

Saturday, March 5, 2011

.::kisah Ayat Kursi ::.

Dari Abu Hurairah, dia berkata, Aku ditugaskan Rasulullah saw. untuk menjaga hasil zakat pada bulan Ramadhan. Tiba-tiba datanglah seseorang kepadaku, dan mengambil sedikit dari zakat itu. Maka aku menangkapnya seraya berkata, 'Kamu akan ku adukan kepada Rasulullah.' Orang itu berkata, 'Biarkan aku, sesungguhnya aku orang miskin, punya banyak anak.' Maka aku pun melepaskannya. Pada keesokan harinya, Rasulullah saw. bertanya kepadaku, 'Hai Abu Hurairah, apa yang dilakukan oleh tawanan mu kelmarin?' Aku menjawab, 'Ya Rasulullah, dia mengadukan kemiskinannya dan keluarganya yang banyak, maka aku kasihan dan aku membebaskannya.'

Nabi bersabda, 'Sesungguhnya orang itu berdusta kepadamu, dan dia akan kembali.' Saya sedar bahwa orang itu akan kembali karena Rasulullah saw. mengatakannya. Maka aku pun mengintipnya. Ternyata dia datang untuk mengambil makanan. Maka aku menangkapnya lagi seraya berkata, 'Sungguh aku akan mengadukan mu kepada Rasulullah saw.' Dia berkata, 'Lepaskanlah aku, sesungguhnya aku sangat susah dan punya keluarga yang banyak, saya tidak akan kembali.' Maka aku pun merasa kasihan dan membebaskannya lagi. Keesokan harinya, Rasulullah saw. bertanya kepadaku, 'Hai Abu Hurairah, apa yang telah dilakukan tawananmu kelmarin?'
Saya menjawab, 'Wahai Rasulullah, dia mengadukan kemiskinan dan jumlah keluarganya yang banyak, maka aku pun jatuh kasihan dan membebaskannya lagi.'

Nabi bersabda, 'Sesungguhnya dia berdusta kepadamu, dan dia akan kembali.' Maka pada yang ketiga kalinya aku mengintipnya. Dia datang mengambil makanan. Segera aku menangkapnya seraya berkata: 'Sungguh aku akan mengadukan mu kepada Rasulullah Ini adalah yang ketiga kalinya. Kamu mengatakan bahwa kamu tidak akan kembali, namun nyatanya kembali lagi.'

Dia berkata, 'Biarkan aku mengajarimu beberapa kalimat yang dengannya kamu akan beroleh manfaat dari Allah.' Saya bertanya: 'Kalimat apakah itu?' Dia berkata: 'Apabila kamu hendak tidur, maka bacalah ayat kursi. 'Maka Allah akan senantiasa menurunkan pelindung bagimu dan syaitan tidak akan mendekatimu hingga pagi.'

Maka akupun membebaskannya. Keesokan hari, Rasulullah saw. bertanya kepadaku, 'Apa yang telah dilakukan oleh tawanan mu kelmarin?' Saya menjawab, 'Wahai Rasulullah, dia telah mengajariku beberapa kalimat yang dengannya Allah akan memberiku manfaat, maka aku pun melepaskannya.' Beliau bertanya, 'Kalimat apakah itu?' Saya menjawab, 'Dia berkata kepadaku, 'Apabila kamu akan tidur, maka bacalah ayat kursi.' Dia berkata kepadaku, 'Allah akan senantiasa menurunkan pelindung bagimu dan syaitan tidak akan mendekati mu hingga pagi.'

Maka Nabi saw. bersabda, 'Dia telah berkata benar kepadamu, walaupun sebenarnya dia adalah pendusta. Hai Abu Hurairah, tahukah dengan siapa kamu berbicara selama tiga malam itu?' Saya menjawab tidak. Nabi bersabda, 'Dia adalah syaitan.'" (HR Bukhari)

~sumber:blog shbt.

PosTo.BaRu.(naseb.boleh.hu.hu).


Assalamualaikum (jawabnye waalaikumusssalam)

n salam 1 m’sia(nk jwb ape ek??salam 1 msia jge laah)

(ala2 pmbaca brita gtu"^^)

ap habaq sume ye??hope sume sihat (physical n spiritual) almost 2months x update blog nie...(agk2 ad org ke melancong kt sini???..ntah laa..huhu)

sekarang dalam mood kempunan..bukan kempunan nk makan durian ke mggis ke..(sbb skrg bukan musim nye)pizza ke(bru smalam jer)..laksa ke..(bru je td)tp kmpunan nk update blog ni..sedey btol.tp,xpe laaa..kte redha je..da xdpt nk update last week..alhamdulilllah msih dbri kesempatn nk update diz week..=)

eh,...jap3..ckp pasal redha ni,

lec titas ad gtaw pasal redha last week..beliau berkata taqwa bukan hanya dpt ditakrifkan dgn takut akan ALLAH teatpi juga bleh diterjemahkan dgn redhanya setiap perkara yg tjadi dlm hidupnya (exp;rumah tbakar ke,duit kene samun ke,anak sakit ke..) or in other word terima dgn hati terbuka.

ustaz kazim plak cakap(my fav. ustaz) time ceramahnye d matin kangar baru2 nie.. klu kita dah dapt merasai manis nya iman(halawatul iman) kte akn dpt ketenangan yg xterucap (ect;bila susah die senang +bila senang die senang gak) seronok tak???best nye...kan2?bukan senang nk dpt kemanisan iman ni...

syarat2 nk dpt manisnye iman antaranya adalah :-

1.cintai Allah dan Rasul lebih dr segalanya.

2.cintai saudara kerana Allah

3.dan benci untuk kembali kpd kekufuran.

ketenangan bleh d dapati @ dicari bila kita ada iman(errr..sume muslim(org islam) ade iman sebenarnya)..tp,yg membezakan nya ialah tiggi or rendahnya iman seseorang..org yg iman nye tiggi akan dpt merasai manisnya iman..best sgt ..speechless.tp,kte ni hamba yg lemah so,iman kte slalu laa tak constant... sbb kte (saya n anda) selalu sgt tgoda dgn dunia.setan n nafsu sentiasa berebut2 nk kawan ngan kte..thats y kte kne bina n immune diri kte dr virus n ancaman2 sume ni.BAHAYA tawu x..n camna plak nk immune dr pelesit2 tuh??KITE KENE JAGA HATI...=)see my previous post>>>bagaimana menjaga hati>>

ustaz yuss (my fav. ustaz also) plak ckp(dlm kuliah migguannye) hati itu Qalb..susah nk jg.segalanya bermula dr hati.penyamun pon ada hati(hati yg jahat laa),a’lim ulama pon ada hati(hati yg bersih dan subur dgn iman)..

bezanya- (sila analysis situasi di atas..)

conc:sume org ada hati.tp,tpulang pada indiviu tsebut bagaimana nk jg hati nye itu spya sentiasa dkt dgn Rabb nya(penciptanya) iaitu ALLAH.

~ops..da pnjg laaa,...da jd tzkirah(peringtan) plak..tp,xpe2,et lis dpt gak kan share2 ilmu..huhu.

jumpo plak nnt..=)

jika dberi nafas dan kesempatan oleh pencipta ku..insyaAllah

"tulun3:spa nk komen pasal background sy y nmpk mcm "cacat" sket tuuu..nk bwat cmne ek??" aduhhhh!!! =.='

GUA.com

Tweet