Skip to main content

_VIRUS MERAH JAMBU@VIRUS C.I.N.T.A_

ASSALAMU'ALAIKUM...
aPA kHABAR hATI2 sEKALIAN???

Jom baCA!!!

Virus merah jambu atau lebih dikenali dgn virus cinta semakin menular dlm masyarakat hari ini.virus ini bukanlah virus baru ditemui oleh para saintis malah Ia telah lama wujud malah mungkin lebih bahaya dari virus influenza H1N1 mahupun SARS. dan tidak keterlaluan jika dikatakan ia sudah semakin sebati dengan hidup setiap insan.saya,anda dan sesiapa sj mungkin pernah merasai penangan virus buta yang tidak kenal siapa mangsanya.malahan,tidak hairanlah jika si kecil yg belum tahu membaca sering menyebut tentang CINTA.Jadi,tidak kisahlah apabila saya bertnyakan adik saya(adek mie..Sometimes called adek wan or adek bu..)yang baru berusia 5 tahun secara tidak sengaja apabila dia sering bercakap tentang LOVE(penangan dari drama2 tv) ..

SaRaH: adek wan(a.k.a adek wangi)..apa itu love??

spontan dia menjawab...

adek: i luv u..

SaRaH:apa itu i luvv u...??

sj ingin menduga

adek:bila laki suka perempuan..

jawab adek sambil senyum tersengih-sengih.. : D

Dialog diatas ini dibawakan khas oleh sy adalah sbg satu contoh yang mengukuhkan fakta diatas.dan ini juga merupakan salah satu contoh terbaik bagaimana TV dan media massa turut memainkan peranan dlm meracun pemikiran penonton tidak mengira kecil mahupun besar.

virus merah jambu ini sebenarnya boleh menyebabkan mangsa ‘sakit’,kesakitan dimana mangsa langsung tidak sedar telah ada dalam hati sejak mula-mula lg.mungkin sejak mangsa diusia belasan tahun.ini hanyalah sekadar andaian.tidak wajib betul malah harus salah.virus merah jambu ini telah banyak mengorbankan ramai orang yang rapuh iman dihati.

IBNU QAYYIM pernah berkata dlm karyanya “Zadul Ma’ad”

“Gejolak cinta adalah sejenis penyakit hati yang memerlukan penangan khusus disebabkan perbezaannya dengan jenis penyakit lain dari segi bentuk,sebab mahupun terapi.Jika telah memakan kesucian hati manusia dan mengakar di dalam didalam hati,susah bagi para doktor mencarikan ubat penawarnya dan penderitaannya susah disembuhkan.”

Didalam ALQURAN,

Allah mengisahkan bagaimana virus ini menyerang isteri AL-AZIZ,Zulaikha yang mencintai Nabi Yusuf dan bala yang menimpa kaum Nabi Luth yang mengamalkan hubungan cinta songsang.

Kata seorang ulama

“penyakit cinta adalah getaran hati yang kosong dari segala sesuatu selain apa yang dicintai dan dipujanya”

Bagaimana pula penangan virus ini terhadap diri kita??

bagaimana kita mengatasinya??

Sesungguhnya,hati yang penuh cinta kpd ALLAH dan rindu bertemu NYA pasti kebal terhadap serangan virus ini,sebagaimana yang dibuktikan oleh Nabi Yusuf.sila rujuk surah Yusuf :24,dan surah al-hijr:68-72

Sabda Rasulullah saw:
“Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”
Riwayat Al-Bukhari

::Tepuk dada Tanya IMAN::

::HaTi2 menjaga hati::

Rujukan:NUR April 2009,dr.hm TUAH ISKANDAR

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH BENAR ENGKAU PEJUANG (Qatrunnada)

Engkau ingin berjuang, Tapi tidak mampu menerima ujian Engkau ingin berjuang, Tapi engkau rosak oleh pujian Engkau ingin berjuang, Tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan Engkau ingin berjuang, Tapi tidak begitu setia kawan Engkau ingin berjuang, Tapi tidak sanggup berkorban Engkau ingin berjuang, Tapi ingin jadi pemimpin Engkau ingin berjuang, Menjadi pengikut agak segan Engkau ingin berjuang, Tolak ansur engkau tidak engkau amalkan Engkau ingin berjuang, Tapi tidak sanggup terima cabaran Engkau ingin berjuang, Kesihatan dan kerehatan, Tidak sanggup engkau korbankan Engkau ingin berjuang, Tapi tidak mampu menerima ujian Engkau ingin berjuang, Tapi engkau rosak oleh pujian Engkau ingin berjuang, Tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan, Engkau ingin berjuang, Masa tidak sanggup engkau luangkan Engkau ingin berjuang, Karenah isteri tidak kau tahan Engkau ingin berjuang, Rumahtangga lintang-pukang Engkau ingin berjuang, Diri engkau tidak engkau tingkatkan Engkau ingin berjuang, Disiplin d

BIODATA RASULULLAH SAW

copy dari En.hafiz..tq^^ Selawat dan Salam untuk Baginda Rasul..:) Allahumma solli'ala sayyidina Muhammad wa'ala Ali Muhammad.. Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berselawat ke atasku satu kali,nescaya Allah berselawat sepuluh kali (iaitu Allah memberi rahmat ke atasnya sepuluh rahmat)”. Mari mengenali,memahami dan mencontohi keperibadian Rasulullah s.a.w.. BIODATA RASULULLAH SAW · Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim. · Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah). · Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah. · Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim. · Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf. · Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW). · Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab). · Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuai