Pages

Friday, January 31, 2014

Cerita Saya 2: My Dissertation

Assalamu'alaikumm ^^

Selawat dan salam untuk Baginda Rasul.

Semoga jasad dan hati sentiasa sihat dan sejahtera hendaknya.. 
insyaAllah :)

Hati terasa nak mencoret. erm tentang apa?
My dissertation? 
November 
Bulan yang agak sibuk, langsung tak terfikir tentang dissertation, tajuk dan supervisor. Dek kerana terkejar due date untuk assignment, project, test dan memandangkan hati sendiri pun tak sebegitu sihat untuk beberapa bulan. Jujurnya, saya agak hilang fokus. Menjadi pelajar Mixed Mode masa kami tidak seperti pelajar Research macam sahabat yang lain.

Dua minggu sebelum tarikh penghantaran dissertation proposal saya mula sibuk mencari supervisor. Emel demi Emel dikirim kepada pensyarah. Masa tu, saya hanya mahu dua; 1) Supervisor perempuan 2) Tak nak masuk lab (demand kan?) doa demi doa semoga urusan ini dipermudahkan dan semoga Allah memakbulkan kedua perkara diatas. Propose beberapa tajuk untuk lecturer pilihan tapi, bermacam masalah dengan tajuk tersebut. cuba untuk positive. Last minute, tiada pilihan. random emel kepada lecturer bertanyakan jika masih punya tajuk untuk dikaji. Dan , Alhamdulillah, seorang Dr. menerima.  Short meeting. saya terangkan kenapa saya agak keberatan untuk masuk lab.Dialog. Perbincangan itu melembutkan hati saya untuk menerima tajuk tersebut dan ditambah pula ia tentang EM!! Effective microorganism. Teruja . Tajuk yang memang dah lama diimpi sejak undergrad lagi. Ditambah dengan kesuntukan masa. Saya yakin, takdir Allah ini yang terbaik. Supervisor saya seorang lelaki dan saya perlu masuk lab. ^^ Akhirnya, persoalan saya terjawab . Terima Kasih Dr. :)

 Bak kata Dr. X "Tajuk apa pun yang kamu dapat, kamu perlu belajar, so, sama saja. Apa yang lebih penting adalah contribution untuk masyarakat" 

Ya! BELAJAR--ILMU Allah.

Ketepikan segala yang lain. 
Mak pesan-buat apapun lillahitaala, bukan untuk dapat itu atau dapat ini.
Pesan seorang senior- buang niat jika belajar hanya untuk dapat kerja. Ia lebih dari itu. belajar untuk ilmu Allah. Nanti, Allah akan mudahkan segala yang lain. Rezeki dari Allah. 

Alhamdulillah 

Lega. Senyum. 

Alhamdulillah.Sekarang, sample sudah tersedia. literature review perlu lebih giat. insyaAllah next week akan mula masuk lab. 

Semoga Allah mudahkan setiap langkah kearah ilmu ini. Dari mula hingga akhir. Ilmu Allah itu luas. Terlalu luas. Terokailah semampumu.

"Ilmu itu cahaya"
"Tapi hati-hati, cahaya juga mampu menyilaukan mata" RBTL 

No comments:

Post a Comment

GUA.com

Tweet