Pages

Monday, January 7, 2013

Makan Lazat, berkhasiat lagi BERKAT

Assalamu'alaikum..

sihat?
smg semua sentiasa dibawah rahmatNYA,InsyaAllah..

ok,jom cerita bab makan~
semua ada fav.food kan?
my fav.food ARE :Laksa + Mee Hailam mak ayah saya..
sedap?
yes!Alhamdulillah..

semua orang ada citarasa, ada yang suka pedas,
ada yang suka manis
dan xkurang yg suka western food or mcm2 lg..

ingat lagi kalau DULU..
banyak saja komplen saya bab makanan ni..
especially makanan asrama..
"mak...kakak xselera makan,
sayur dia bla..bla..
ikannya tak bla .bla..
nasik masak .bla.bla..
hati boleh ke bla bla.."

selalu sangat compare masakan rumah dengam asrama( time tu kecik lagi kan..)
saya kurang makan ayam.dan selalunya kawan-kawanlah dapat habuan,
selalu ditanya: sarah, abes hg makan apa jaa,,? sayur xmakan, ayam tak makan?
dan saya jawab: makan nasik laa...huhu

dan begitu lah..

dan ia berlarutan sehingga ke beberapa tahun..(sekarang sedikit ok)
tu pun, puas jugak kena tegur dengan mak,
mak cakap: kakak, kat rumah lain..mak masak untuk keluarga, kat asrama makcik DM (dewan makan) masak untuk ramai orang, xsempat la nak tgok sayur satu-satu, ikan xsempat nak siang elok-elok dan mcm2..
dan sejak itu, saya mula belajar menerima..
syukur dgn rezeki Allah, ada insan yang xdapat nk rasa mcmna rasa ayam,ikan dan segala..
saya disini rezeki Alhamdulillah, walau tidak mewah , ia tetap ada..

Mungkin saya dididik sebegitu oleh mak dan ayah kalau bab makan ni..
makanan kena jaga..
xkisahlah kalau kami sangat jarang makan luar, kalu makan luar pun ayah mesti kenal dengan tokey kedai dan barang2 semua..
ayah xbagi saya makan kedai klu saya keluar hang-out dgn kawan dekat town sana..
kata ayah: xpayah laa, penang ni,..makanannya banyak cina yg supply..
ya, saya dengar..tp, dlu time sekolah..bantai jugak sebnarnya especially bila keluar outing..

kalu dirumah, makanan kena jaga..
ikan disiang, pastu selawat..sayur pun macam tu jgak.
nk masak nasik ada doanya..
telur dibasuh..
bahan mentah should be dari org melayu
and so on..
nak makan kena makan ramai2..
kena tggu ayah, mak, dan semua..
lagi ramai lagi happening..*rindunya

dan bercakap bab makan ni..
Ustaz Yus ada cakap dalam kuliahnya di MATIN semalam:
 " makanan kita x disuruh siasat details sangat, cukuplah bab fizikal (contoh ingredients dan apa2 yg nampak, chefnya mcmnna) selebihnya kita serahkan kepada Allah"

ya, statement ustaz buat saya release..(lega sikit)
ok, tapi, kita dituntut untuk jaga makanan kita supaya makanan kita bukan setakat sedap dan lazat tapi berkhasiat dan berkat..
insyaAllah..

tapi, dizaman ini agak sukar bukan?
makcik kedai xtutup aurat, solatnya entah macamna..
xpa lah,serahkan pada Allah,
ustaz Azhar Idrus  pun ada cakap bila ditanya :-
buleh tak makan makanan yang diberikan oleh orang yang tak solat @ kapir?
    • harus dengan syarat
      • halal pada zat/juzuk makanan tu/diri makanan
      • sumber makanan yg halal 
      • Org yg bagi tu keja apa?
      • tempat masak makanan tak buleh ada najis/bekas masak najis yg tak basuh
      • pinggan yg org kapir guna - wajib basuh

dan merujuk kata-kata seorang pemimpin tersohor,Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man di dalam sebuah akhbar tempatan:
Saya mengingatkan diri dan semua jangan membeli juadah berbuka puasa daripada tangan yang tidak solat,tangan yang melakukan maksiat kepada Allah. Lapan jam menahan diri daripada makan dan minum tiba-tiba kita berbuka berpuasa dengan tangan yang tidak takutkan Allah S.W.T.
(mungkin itu status khusus untuk orang berpuasa, tapi mesejnya jelas tentang makanan dari tangan orang yang tidak bersolat)

:)
Laksa


* Post untuk org yg memasak dan memakan :D
especially,ingatan buat DIRI :)


2 comments:

GUA.com

Tweet