Pages

Sunday, December 30, 2012

_HaFiZZaHRaH_


siapa pula dia ni.. terdetik hatiku ingin menekan butang "CONFIRM"






















(1)

dialah Hafiz.. namun memintaku memanggilnya Hafizi (pelindungku).. aku kagum dengan tekadnya.. meninggalkan zaman universiti untuk memajukan sebuah madrasah di pinggir kota..

aku pula sibuk memikirkan hal dunia... mengejar segulung ijazah sebagai mahasiswa kodoktoran.. impian walid & ibuku..






(2)

setelah sebulan berkenalan.. dia menghadiahkan aku sehelai jubah hitam.. sejak pemberian jubah itu, aku gemar memakai jubah yang selama ini tidak pernah ku cuba..

aku juga memberinya seulas jam tangan sebagai pembalasan..

H : ana dah terima jam anti.. syukran... Zahrah.. nampak bulan dari kolej Zahrah?

aku menuju ke beranda.. ku cari bulan..








Z : nampak.. cantik.. ana suka tgk bulan..


H : ana pn tgh tgk bulan jugak.. alhamdulillah.. kita sedang melihat benda yang sama.. hebatnya ciptaan tuhan..






(3)

bermula dengan satu pdebatan.. kini hubungan kami menjadi erat.. namun, aku tidak mengenali wajahnya.. dia juga tidak mengenali wajahku..

kami juga telah bertukar nombor telefon, namun kami tidak pernah berborak...

setiap hari kami berdebat topik berlainan.. hari ini aku menang.. hari esok pula dia menang.. 



H : zahrah.. andai kata ana ingin jadikan Zahrah bunga dalam hidup ana.. Zahrah sudi bantu ana dalam madrasah ana, menjadi tenaga pengajar di sana?...

Z : hafizi.. ana ingin capai impian walid & ibu ana.. untuk menjadi doktor.. ana juga ingin sambung belajar selepas ini..

H : ana inginkan pendamping yang sudi berjuang bsama ana.. memajukan madrasah ana.. 

Z : maaf, hafizi..ana masih belajar.. bidang ana lain, bidang Hafizi lain.. mungkin Hafizi boleh cari muslimat lain yang dapat berjuang bersama..

Hafizi tidak membalas msg ku.. Mungkin dia marah atau sedih.. aku juga tidak tahu.. 

aku resah.. aku sedar ini mungkin saat akhir aku berhubung dengannya..~





(4)

SUATU MALAM

aku duduk di beranda.. menanti kehadiran bulan.. tiada bulan.. mungkin ditutupi..

deringan lagu ERTI SYUKUR di telefon bimbit..

"Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir padaMu
Sebagai tanda ku nilai 
RahmatMu Tuhan"

aku terima 1 msg di telefonku..

H : zahrah.. perjuangan kita berlainan.. ana harap zahrah bjaya dalam pelajaran.. doakan ana juga untuk kemajuan madrasah ana.. syukran menjadi teman ana selama ini.. moga allah pertemukan zahrah dengan jodoh yang lebih baik. insyaallah.. assalamualaikum..

air mata ku menitis.. cuba mendapat kekuatan..

aku tidak mengerti mengapa air mataku menitis.. mana mungkin aku jatuh cinta dengan insan yang tidak kukenali..

cuba menafikan perasaan..

aku redha dengan ketentuanNya.. mungkin ini yang terbaik.. insyaallah..

aku mencari kekuatan.. hanya kepadaNya aku mendekatkan diri..

mencari cinta-Nya.. cinta Ilahi.. cinta yang sebenar..


belum sempurna aku mencintai aLLaH..
belum sempurna aku mencintai RaSuLuLLaH..
belum sempurna aku mencintai aL-QuRaN..
belum sempurna aku mencintai WaLiD & iBu..

mana mungkin aku berhak cuba mencintai selain dari itu..

al-quran inilah pendampingku siang & malam.. mcari ketenangan.. 












(5)

2 tahun kemudian,  DI HOSPITAL

"umi, alhamdulillah.. umi dah sihat.. umi boleh discharge petang ni.."

gembira aku lihat senyuman Puan Balqis atau ku panggil umi.. sudah dua minggu umi di wad.. alhamdulillah, kesihatan umi beransur pulih.. sifat keibuannya membuat aku rapat dengannya.. umi lah patient terakhirku sebelum aku menamatkan pengajian..

aku menghantar umi ke pintu utama hospital.. menunggu anak lelaki umi yang selalu menjaganya semasa umi di wad...

"terima kasih zahrah.. jaga & teman umi selama ni.." umi senyum sambil memelukku.. mungkin ini pelukan terakhir antara aku & umi.. 

"insyaallah umi.. ada jodoh kita jumpa lg ye.. jaga kesihatan ye,umi.. umi datang ye waktu saya konvo nanti.."







(6)

DI RUMAH..

seusai aku membaca mathurat.. kedengaran ketukan pintu..

gembira aku melihat umi datang mengunjungku.. aku memeluk umi.. menjemput umi masuk ke rumah.. untuk berbual dengan walid & ibu..

"Zahrah.. umi datang ada hajat.. hendak merisik Zahrah untuk anak umi.."

 aku hanya tersenyum mendengar kata-kata umi...

"umi, saya x kenal pn anak lelaki umi.. nama pn saya tidak tahu.. saya hanya kenal dia kerana dia selalu teman umi di wad.. sy pasti dia pn tak kenal saya.."

seorang muslimin bersuara.. "ana kenal anti, Zahrah.. ana Hafizi, pelindungmu.. allah telah temukan kita.. walaupun ana tidak mengenal wajah Zahrah... ana tahu Zahrah la bunga yang ana nanti selama ini.. dah habis belajar kan..?"

hafizi tersenyum.. 

"kenal jam ini..? yg Zahrah hadiahkan pd ana.." sambil Hafizi menunjukkan jam Rolex bewarna emas di tangannya..

aku tertunduk malu.. kebetulan, aku juga memakai jubah hitam hadiah Hafizi 2 tahun lalu..~


SuBHaLLaH..


(7)

DI KEHENINGAN MALAM..

kami melihat bulan bersama.. alhamdulillah.. pencipta bulan inilah yang telah menyatukan kami...

kini Hafizi telah halal menjadi PeLiNDuNGKu & aku juga halal menjadi BuNGaNYa...



*copied from fb muhsonat

sweet  kan? 

2 comments:

GUA.com

Tweet