Pages

Wednesday, November 28, 2012

Hijratur Rasul by USTAZ BUDAK

Assalamu'alaikum..

SYEIKH DR. ABD LATIFF SOLEH AL-FAR FOUR AL-HASANI

Tarikh: 28 Nov 2012

Tempat: Surau Taman Jali, Kangar.

Penceramah: Ustaz Budak,Klate


ANTARA YG MENARIK 

1. Kita jangan duk rasa hebat sangat gak. Kalau kita rasa hebat, ingat balik semua benda atas muka dunia ni pinjaman dari Allah jah belaka. Harta, tanah, kereta, motor, rumah, duit. Bahkan diri kita sendiri pun milik Allah hatta lubang hidung yang kita sendiri pun tak tahu lagu mana bentuknya kalau takdok ce
rmin untuk tengok.

2. Ada 3 nikmat besar yang Allah bagi pada kita iaitu nikmat iman, islam dan yg plaing besar adalah menjadi umat Nabi Muhammad s.a.w. Hebat tak hebatnya nabi kita ni, tika Nabi Adam dicipta dan masuk ke syurga baginda melihat ada kalimah syahadatain yang tertulis di syurga 'Lailahaillallah wa muhammadurrasulullah'. Nabi Adam tanya siapa itu Muhammad. Jawab Allah: Nama itulah yang menjadi penyebab Aku menciptakan dunia dan seluruh isinya. Hebatnya Nabi Muhammad, jasadnya masih belum ada, namanya sudah Allah sediakan. Beruntunglah kita menjadi umat akhir zaman yang akan dihisab terlebih dahulu berbanding yang lain.

3. Bila rasa saja nak buat dosa dan maksiat, balik rumah bukak api dapur gas, cer try duduk 5 minit saja atas api tu. Kalau rasa boleh tahan tu, silakanlah buat kerja2 maksiat tu. Tentu api neraka pun kita boleh tahan panas agaknya.

4. Awaluddin ma'rifatullah. Awal agama adalah mengenal Allah. Jika kita beribadah tanpa mengenal Allah seolah-olah kita syirik akan Allah. Sebab aqidah kita rapuh dan goyah. Kita buat ibadah tapi kita tak khusyuk dan asyik teringatkan benda lain. Contoh, kita solat asyik nak cepat saja kononnya sibuk nak ke tempat kerja atau kelas kerana takut rezeki lari dan sebagainya, jadi kita seolah-olah percaya bahawa rezeki ada pada makhluk lain selain dari Allah. Contoh lain, kita takut untuk memberi sedekah kerana bimbang duit tak cukup untuk kegunaan keesokan hari dan digunakan pada jalan yg salah.

5. Lebih baik manusia yg umurnya pendek tapi bertakwa pada Allah daripada manusia yg umur panjang tapi sejahat-jahatnya dan tiada takwa pada Allah.

6. Manusia itu digelar sombong pada Allah pabila rumahnya begitu dekat dengan tempat-tempat mengajar ilmu agama tapi tidak mahu mendekati dan mendengar.

7.Manusia itu bodoh dan rugi pabila umurnya sudah mencecah 40 tahun tapi masih tiada amalan untuk bekalan di akhirat. Masih tidak betul bacaan fatihahnya, tidak reti solatnya, tidak reti mengaji al-qurannya, masih tiada ilmu agama di dadanya. Jika begini, bersiap-siaplah untuk menyediakan rumah di neraka Allah.

8. Apa yang hebat pada kemasyhuran dan kehebatan dunia jikalau pabila kita mati hanya 3 helai kain kapan putih untuk jenazah lelaki dan 5 helai kain kapan untuk wanita yang menjadi peneman di kubur. Kalau dah hebat sangat, sumbatlah sekali kereta berjenama, rumah banglo, pangkat berlapis-lapis, duit berjuta-juta dalam kubur tu sekali. Tak leh jugak kan?


9. Hijrah dalam islam ada 2
:::1st : ke Taif (Tapi, masyarakat Taif tidak terima dakwah nabi sehinggakan Nabi dipukul, dilempar batu sehingga Nabi Menangis dan berdoa supaya masyarakat Taif diberi Hidayah.
:::2nd : Ke Madinah (Baginda Nabi disambut oleh kaum Ansar) 
hijrah nabi bermula pada hari isnin dari Mekah dan berakhir pada isnin minggu seterusnya (1minggu) 
+Isnin..
1)Hari Nabi dilahirkan
2)Hari kewafatan Nabi
3)Hari Nabi dilantik sebagai Rasul.

10. Bala paling besar: Allah tutup pintu hati sehingga kita xpenah fikir tentang akhirat (Na'uzubillah)

11. syirik: kegelapan hati paling besar.

12. Dari Syed Hawa dalam kitabnya Tazkiyatul Anfus:
+ Tanda kematian su'ul Khatimah:-
1) Panjang angan-angan (tidak ingat mati)
2) Hati kasih pada dunia, takut mati
* kita tidak akan terlepas dari penyakit cintakan dunia

13. Umat kedua terbesar selepas umat Nabi Muhammad adalah Umat Nabi Musa, mereka dikurniakan dgn umur yg panjang sehingga 700thun , (minimum umur 300thun)
diceritakan; salah seorang umat Nabi Musa bertanya kepada Nabi Musa (minta Baginda bertanyakan kepada Allah melalui doa Baginda) dia bertanya , dia akan duduk disyurga yang mana satu? Baginda berdoa~ dan Allah jawab~ Allah tidak terima walau 1 rakaat pun amalnya..
antara sebabnya adalah syirik pada Allah. Bila syirik Allah tidak akan menerima segala amalan.

14. Awaluddin ma'rifatullah. Awal agama adalah mengenal Allah. Tapi di Malaysia, anak-anak diajar ibadah dahulu sebelum menenal Allah. (itu silapnya) Sedangkan tujuan utama Nabi berhijrah adalah untuk mengukuhkan aqidah sahabat-sahabat supaya tidak syirik pada Allah & memandu manusia agar takutkan Allah. 


source: K.wahidah+edited by sarah

Allahu'alam.
*sedikit perkongsian , moga bermakna, bermanfaat dan diredhai.
*nnt if sempat insyaAllah saya akan kongsikan kuliah Hijratur Rasul by Fadhilah Ash-Sheikh Ahmad Mamdouh Sa'ad [Ahli Majlis Tertinggi Fatwa Mesir] di MATIN pada 27 Nov 2012.




Monday, November 26, 2012

Jatuh

Assalamu'alaikum..

jatuh itu perit..
menapak untuk bangun kembali itu bukan mudah.
bukan sehari..
bukan seminggu..
malahan bertahun..
sungguh, ini bukan tipu~
tp, Allah ajar aku sesuatu..
I've learnt a lot along the way..

Ya Rabb,..
diriiku milikMu.
Engkau yg berkuasa keatasnya..
aku redha atas apa yg telah ditakdirkan buat ku..
kerana Engkau , Maha Tahu setiap sesuatu..

:)

Sunday, November 25, 2012

#FYP : Lab~

Assalamu'alaikum..
alhamdulillah update lg..

SUNGGUH..
aku sedang diuji..
kali ni, ujian fizikal yg sedikit memenatkan badan dan meletihkan jasad..

ALLAH..
beriku kekuatan..
untuk melaksanakan segalanya...

FYP yg sangat menguji..
hati yang sangat teruji..
*erm..bila std lab chem. masuk lab.building..~anda cuba bayangkan~
segalanya jauh dari dunia saya..
bukan ditempat saya..
ditegur dgn teguran sinis..
incik..i'm not too ladies laa!
i can do it!

insyaAllah, segalanya dgn izinMU~
pastinya, Allah sedang mengajarku sesuatu..
permudahkanlah segala urusan ku dan mereka yang aku sayang.. <3 p="p">
* tapi, disaat aku sedikit diuji disini,
mereka di sana tebih teruji..ujian yg jauh lebih hebat..
Allah, bantulah mereka..




Sunday, November 18, 2012

#Gaza 1 : Ayuh doa untuk mereka.

Assalamu'alaikum....

LATEST UPDATE | 19 NOV 2012
84 Palestinians martyrs including 25 children and 10 women, 250 children and 120 women among over 700 injured

Not just a number
1. Ahmad Al-Ja’bary, 52 years old.
2. Mohammed Al-Hams, 28 years old.
3. Rinan Arafat, 4 years old.
4. Omar Al-Mashharawi, 11 Month old
5. Essam Abu-Alma’za, 20 years old.
6. Mohammed Al-qaseer, 20 years old.
7. Heba Al-Mashharawi, six-months pregnant, 19 years old.
8. Mahmoud Abu Sawawin, 65 years old.
9. Habis Hassan Mismih, 29 years old.
10. Wael Haidar Al-Ghalban, 31 years old.
11. Hehsam Mohammed Al-Ghalban, 31 years old.
12. Rani Hammad, 29 years old.
13. Khaled Abi Nasser, 27 year old.
14. Marwan Abu Al-Qumsan, 52 years old.
15. Walid Al-Abalda, 2 years old.
16. Hanin Tafesh, 10 months old.
17. Oday Jammal Nasser, 16 years old.
18. Fares Al-Basyouni, 11 years old.
19. Mohammed Sa’d Allah, 4 years old.
20. Ayman Abu Warda, 22 years old.
21. Tahrir Suliman, 20 years old.
22. Ismael Qandil, 24 years old.
23. Younis Kamal Tafesh, 55 years old.
24. Mohammed Talal Suliman,28 years old.
25. Amjad Mohammed Abu-Jalal, 32 years old.
26. Ziyad Farhan Abu-Jalal, 23 years old.
27. Ayman Mohammed Abu Jalal, 44 years old.
28. Hassan Salem Al-Heemla’, 27 years old.
29. Khaled Khalil Al-Shaer, 24 years old.
30. Ayman Rafeeq Saleem, 26 years old.
31. Ashraf Hassan Darwish, 22 years old
32. Osama Mousa Abdel Jawwad, 27 years old
33. Abdul Hakim almana'ami, 20 years old
34. Mokhlis Adwan, 30 years old
35. Abdel Rahman Salem Al-Masri, 31 years old
36. Awad Hamdy, 23 years old
37. Mohammed Saleh Allolhai, 22 years old
38. Ahmed Osama Al-Atrash, 22 years old
39. Mohammed Mahmoud Yassin, 24 years old
40. Osama Abdel Jawad, 25 years old
41. Ali Hassan Ali bin Said, 25 years old
42. Mohammed Sabri Alouidat, 31 years old
43. Ahmed Salem Salama Said, 42 years old
44. Hani Abdel Majid Aberriam, 21 years old
45. Samaher Khalil Qudeih, 28 years old
46. Tamer Al Hemry, 26 years old
47. Tamer Salameh Abu Sufyan, 3 years old
48. Jumana Salameh Abu Sufyan, 1 years old
49. Iyad Abu Khousa, 1 years old
50. Nawal Farag Abdel Al, 52 years old
51. Ahmed Hassan, 27 years old
52. Tasneem Zuhaer Al Halal, 13 years old
53. Ahmad Essam Al-Nahhal, 25 years old
54. Nawal Abdelaal, 52 years old
55. Mohammed Jamal Al Dalou, (grandfather of Dalou family), Age Unconfirmed
56. Ibrahim Mohammed Jamal Al Dalou, 1 year old
57. Raneen Mohammed Jamal Al Dalou, 5 years old
58. Jamal Mohammed Jamal Al Dalou, 7 years old
59. Yousef Mohammed Jamal Al Dalou, 10 years old
60. Samah Al Dalou, 25 years old
61. Sulafa Al Dalou, 46 years old
62. Tahani Al Dalou, 50 years old
63. Suhaila Dalou, age unconfirmed
64. Amina Mazanar, age unconfirmed
65. Abdallah Mohammed Al-Mzanner, 23 years old
66. Jamal Al Dalou, (father of Dalou family), age unconfirmed
67. Hussam Abu Shaweesh, 37 years old
68. Suhail Hammad, 45 years old
69. NourAmin Hammad, 15 years old (Hammad father&son killed distributing water)
70. Atiyyeh Mubarak, 54 years old
71. Saadiyeh Al Tayyub, age unconfirmed
72. Nawal Abdel Ali, age unconfirmed
73. Nabeel Ahmad Abu Amrra, age unconfirmed
74. Ahmad Najeeb, age unconfirmed
75. Hussein Jalal Nasser, 7 years old
76. Jalal Nasr, 39 years old
77. Mohammed Bakr Al-Of, 24 years old
78. Samy Al Ghfeir, 22 years old
79. Ahmed Abu Amra, age unconfirmed
80. Muhammad Salama Jundeya, age unconfirmed
81. Nisma Abu Zour, 19 years old
82. Mohammed Iyad Abu Zour, 5 years old
83. Sahar Abu Zour, age unconfirmed
83. Ahed Al Qattati, 38 years old
84. Mohammed Gundita, 31 years old

Cerita disana..

Seorang kakak yg cedera cuba menenangkan adik kecilnya.
adik: mana ibu dan ayah kita?
kakak: sabar dik, mereka di syurga
adik: T_T

 Kita Disini..
Sumbanglah semampunya..
walau hanya berdoa dan Qunut Nazilah~
 
 
# source: FB Aqsa Syarif 

Thursday, November 15, 2012

Soalan & Jawapan..

Assalamu'alaikum..

Alhamdulillah..
byk soalan dlm minda sedikit sebanyak sudah terungkai..
walau...
ada sesetengahnya usia soalan itu bertahun2,..
Allah utus seorang demi seorang untuk menjawab soalan saya tanpa sedar..
hint dari Allah melalui perantaraan insan dan makhluk..
Alhamdulillah..
TQ All.


TQ Allah atas segala nikmat dan kurniaan MU..

:)

Wednesday, November 14, 2012

Maghrib 1 Muharram 1434 H



Assalamu'alaikum..
Alhamdulillah..

*Alhamdulillah,
dapat bersama2 mengaminkan doa akhir tahun 1433 dan awal tahun 1434 bersama2 keluarga..

Maghrib tadi telah masuknya kita ke tahun baru.
Maghrib tadi bukan seperti Maghrib biasa,
yang biasanya hanya menunjukkan perubahan tarikh angka Hijri. 
Tapi, 
Maghrib tadi menandakan kita melangkah selangkah ke tahun baru,
dari 1433 H ke 1434 H..
mungkin itu hanya satu angka..
yang menunjukkan kita bergerak setiap dari satu tahun ke tahun yang lain..
(itu hanya mungkin)
tapi, mungkin juga ini boleh menjadi angka yang terbaik utk kita reflect diri sendiri..
sejauh mana kita menghargai setiap detik nafas yang Allah kurniakan..
sejauh mana amal kita,
sebanyak mana dosa dan pahala kita,
bagaimana amal kita,
hutang juga tidak terkecuali,
bagaimana pula mu'amalah kita bersama keluarga, sahabat, kawan dan saudara seislam kita,
dan bagaimana HATI kita,
biar hitung sejujurnya..
sebelum segalanya dihitung oleh Allah kelak.

Sungguh,
tiada yang dapat mengagak kapan bila kita bakal dijemput kembali kepada Pencipta.
kapan bila kita akan dipakaikan dengan pakaian kapan berselimut putih.
kapan bila talkin akan dibacakan buat kita.
mungkin semua tahu akan tarikh kelahiran kita,
tapi, tiada siapa yang mengagak akan tarikh kematian kita,
jika ditanya...
mungkin ramai (mungkin juga termasuk saya!) menolak dgn pelbagai alasan..
"aku xbanyak amal lagi"
"aku penuh dosa"
"aku xpuas hidup lagi"
"aku TAKUT!"
tiada siapa yang tahu akan tarikh kematian kita,
bacalah dgn nama Tuhanmu akan ayat2 Al-Furqan yang didalamnya tersingkap azab siksanya neraka dan nikmatnya syurga.
~ rujuk surah Alwaqiah,jika dihayati dgn hati egomu pasti jatuh, dan matamu pasti basah.
Bagaiman nasib kita disana..
membawa HATI yang kotor,
amal yang kurang,
dosa yang bertimbun tanpa taubat..
amanah yang belum sempat diselesaikan.
hutang yang masih berbaki..

Allah,
amanahku berat,
HATIku kotor,
hutangku banyak..
amalku kurang..
bagaimana aku akan bersama dgn MU disyurga kelak..

Ya Rabb, 
permudahkan segala urusan ku untuk selesaikan segalanya sebelum mataku terpejam buat selamanya..
ya..aku perlu Mati di alam fana ini, 
untuk bertemuMU di alam Baqa'..
ampuni segala dosaku dan dosa-dosa mereka yang aku sayang.
kuatkanlah kami...

Abu Hurairah r.a berkata:
"setiap kali datangnya tahun baru, membuat aku risau kerana semakin singkat umurku , semakin dekatnya ajalku, semakin tipisnya waktu pengampunan Allah terhadapku, semakin dekatnya hari penghitunganku "



Monday, November 12, 2012

Dialog lelaki Inggeris dan Tuan Syeikh

Lelaki Inggeris bertanya: "Kenapa dalam Islam wanita tidak boleh jabat tangan dengan Lelaki?"

Syeikh menjawab: "dapatkah kamu berjabat tangan dengan ratu Elizabeth?

Lelaki Inggeris menjawab: "Oh tentu tidak boleh! Cuma orang-orang tertentu saja yang dapat berjabat tangan dengan ratu."

Syeikh tersenyum & berkata: “Wanita-wanita kami (Kaum muslimin) adalah para ratu, & ratu tidak boleh berjabat tangan dengan Lelaki sembarangan (yang bukan mahramnya).”

Lalu si Inggeris bertanya lagi, "Kenapa perempuan Islam menutupi tubuh dan rambut mereka?"

Syeikh tersenyum dan ada 2 coklat di tangannya, dia membuka yang pertama dan yang satu lagi tertutup. Dia melemparkan keduanya ke lantai yang kotor.

Syeikh bertanya: “Jika saya meminta Anda untuk mengambil satu coklat, mana yang Anda pilih?"

Si Inggeris menjawab: "Yang tertutup...”

Syeikh berkata: “Itulah cara kami memperlakukan dan melihat perempuan kami.”

Si Inggeris menjawab: "Wow Islam is Amazing...”


* i'm just copied from fb k.puteri. :)
thanks kak ..
* katanya ini cerita benar, tp syekh xdpt cmfirmkan siapa. 


Sunday, November 11, 2012

The Boy and the Apple Tree ^^Nice!

Assalamu'alaikum..
just wanna share something..
Enjoy reading..:) 

A long time ago, there was a huge apple tree.
A little boy loved to come and play around it everyday.
He climbed to the treetop, ate the apples, took a nap under the shadow...


He loved the tree and the tree loved to play with him.
Time went by...the little boy had grown up,
And he no longer played around the tree every day.
One day, the boy came back to the tree and he looked sad.
"Come and play with me,” the tree asked the boy."
I am no longer a kid, I do not play around trees any more"the boy replied.
"I want toys. I need money to buy them."
"Sorry, but I do not have money...But you can pick all my apples and sell them.So, you will have money."
The boy was so excited.
He grabbed all the apples on the tree and left happily.
The boy never came back after he picked the apples.
The tree was sad.

One day, the boy who now turned into a man returnedAnd the tree was excited.
"Come and play with me" the tree said.
"I do not have time to play. I have to work for my family.We need a house for shelter.Can you help me?
" Sorry, I do not have any house. But you can chop off my branchesTo build your house."
So the man cut all the branches of the tree and left happily.
The tree was glad to see him happy but the man never came back since then.
The tree was again lonely and sad.

One hot summer day,
The man returned and the tree was delighted.
"Come and play with me!" the tree said.
"I am getting old. I want to go sailing to relax myself. Can you give me a boat?"“said the man.
"Use my trunk to build your boat.You can sail far away and be happy."
So the man cut the tree trunk to make a boat.
He went sailing and never showed up for a long time.
Finally, the man returned after many years.
"Sorry, my boy. But I do not have anything for you anymore.No more apples for you..." the tree said.
"No problem, I do not have any teeth to bite" the man replied."No more trunk for you to climb on"
"I am too old for that now" the man said.
"I really cannot give you anything...The only thing left is my dying root,”the tree said with tears.
"I do not need much now, just a place to rest.I am tired after all these years" the man replied.
"Good! Old tree roots are the best place to lean on and rest. Come, come sit down with me and rest." The man sat down and the tree was glad and smiled with tears...
This is you and the tree is your parent!!!!!
“Love your Parents”

Written by: Anonymous 





Taken from Lemonate blog :)

Friday, November 9, 2012

Analogi Wanita dan Apple

"Wanita itu ibarat buah epal,
epal yang tidak berkualiti amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah..
Tetapi epal yang tidak mampu dibeli berada dipuncak, 
susah nak dipetik, susah nak digapai..
Kadang-kadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik?...
Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah,
sedangkan ia sebenarnya telah ﷲﺍ jadikan begitu tinggi martabatnya sehingga tiada siapa yang berani memetiknya..
Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja yang mampu, 
mungkin bukan di dunia tapi di akhirat sana, insya-Allah...
Biarlah jodoh bukan didunia asalkan cinta Illahi mengiringi"

Apple tree ^^


Wednesday, November 7, 2012

Emosi vs Situasi

Assalamu'alaikum..

kita mengharapkan org memahami kita.
tapi kita gagal untuk memahami org..
jgn diikutkan emosi..
kerana kedang2 ia tidak serasi dgn situasi..
situasi kita lain-lain.
tindakan kita juga lain..
fahami situasi..
jgn terjerat dgn perangkap emosi yg diluapkan apinya oleh iblis.

Ya Allah..
bantu kami.
permudahkan segalanya..

*terlalu cakap pun sebenarnya tidak berguna.
tindakan itu jauh lebih penting sebenarnya.

walk the talk bro!


Monday, November 5, 2012

Muslim Women


Assalamu'alaikum..


Muslim women :)

Moga beroleh Solehah insyaAllah :)




Friday, November 2, 2012

“AMALAN MENJADI WANITA SOLEHAH”.

Bismillahirrahmanirrahim....

“AMALAN MENJADI WANITA SOLEHAH”.

Memang semua wanita bercita2 untuk menjadi wanita solehah dan semua lelaki juga menginginkan pasangannya itu seorang wanita solehah. Disini ustazah tuliskan serba sedikit tips 
atau ciri2 yg boleh diamalkan untuk menjadi wanita solehah.

Amalan-amalan itu ialah:

1. Mendirikan solat/sembahyang.
Semua manusia yang sudah mencapai umur baligh diwajibkan ke atasnya solat fardhu 5 waktu sehari semalam. Solat fardhu dengan rajin dan lakukannya juga solat sunat sebagai menampung kekurangan yg terdapat pada solat wajib itu tadi.

2. Menjaga solatnya.
Seseorang yg wajib solat dituntut juga khusyuk ketika menunaikan kewajipan itu.Selain khusyuk , menunaikan solat juga dituntut beristiqamah iaitu melakukan solat dengan berterusan mengerjakannya serta menjaga waktunya, ini bermaksud solat itu mesti di awal waktu dan tidak melengah2kan nya.

3. Bersyukur dan redha.
Manusia ini biasa mempunyai tabiat yg buruk kerana apabila ditimpakan ujian atau musibah sering mengeluh dan adakalanya seperti menyalahkan takdir. Tetapi apabila senang dan kaya sedikit mereka cepat lupa diri. Sebaiknya kita bersyukur dan redho dgn setiap pemberian Allah. Janji Allah dlm alquran, apabila kamu bersyukur aku akan tambahkan nikmat kpdmu tetapi sekiranya kamu kufur ingatlah azabku amat pedih.

4. Selalu bersedekah.
Murah hati adalah sifat yang mulia. Kehidupan akan menjadi indah dan bahagia apabila semua orang ada perasaan ingin saling bantu membantu sesama saudara seagama. Sehinggakan malaikat berdoa agar orang yg rajin memberi sedekah itu Allah swt akan gantikan dengan ganjaran yg berlipat kali ganda.

5. Menjaga maruah diri.
Untuk menjadi wanita solehah hendaklan wanita itu menjaga maruahnya dengan menutup aurat dgan betul. Memelihara diri dan kehormatannya serta menjauhi perlakuan yg boleh mendorongnya melakukan kemaksiatan dan perbuatan keji.

6. Takut murka Allah.
Wanita solehah sentiasa patuh kepada ajaran Allah dan menjauhi semua larangan Nya. Walaupun Allah tidak dapat dilihat tetapi sentiasa merasakan Allah itu Maha Melihat semua perbuatan Hambanya. Malu melakukan kejahatan dan kemaksiatan kerana takut akan azab dan pembalasan dari Allah swt.

7.Menjaga amanah.
Sebagai wanita perlulah menjaga amanah yang telah dipikulkan ke atasnya seperti amanah menjadi seorang isteri, seorang ibu, seorang pekerja dan seorang tetangga. Amanah kepada Allah, seprtia didalam surah Fatihah ” kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.

8. Pandai mengaji Al-Quran.
Wanita solehah selain solat, menjaga solatnya dgn istiqamah, menjaga amanah dan memelihara diri ,mestilah juga tahu mengaji Quran dan suka/sering menjadikan Quran itu sebagai sahabatnya. Kerana rumah yg tiadak diperdengarkan alunan bacaan Quran ibarat seperti sebuah kubur.!

Begitulah serba sedikit amalan untuk menjadi wanita solehah. Sebagai panduan buat semua yg bercita2 menjadi wanita solehah..InsyaAllah.

~wAllahualam...

just copied~ not sure the exact source..

GUA.com

Tweet