Pages

Wednesday, November 30, 2011

Hidup

Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

Rupanya mengesat air mata dihati lebih sukar dari mengesat air mata di pipi.
Hatta sesukar dan seperit mana pun hidup itu, ia tetap perlu ditempuhi...
Senyumlah pada ujian....(^^,)

Takdir kadang² MEMPERTEMUKAN kita dengan SESUATU yang tidak diundang, MEMBERI apa yang tidak dirancang, MEMAKSA kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan... Namun TAKDIR juga menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menyemai benih keakraban, serta memberi PELUANG menilai siapa SAHABAT, siapa KAWAN dan siapa sekadar KENALAN yang mengisi ruang dalam episod kehidupan..

ini adalah satu dari byk2 cerita hidup..
dlm hidup kta bukan sendiri,
kita hidup bersama,
hidup bermasyarakat,
berkeluarga,
berpasangan,
hidup berkawan..

jgn sedih,jgn down bila terasa diri dipermainkan,
hidup ini sukar dijangka.
manusia itu sukar ditafsir.
jgn mudah menyerah.
jgn mudah kecewa.
segalanya berbalik kepada Allah.

Ya Allah..
ampunkanlah..
redhailah..
kuatkanlah..
KAMI

(fullstop)
kini aku faham,kenapa begitu,dan kenapa begini..'ini hny satu ujian'...
mungkin ada yg terbaik buat diri~
byk belajar.sgt2 byk.
alamdulillah,
since segalanya back to normal,hati ini mungkin dah boleh senyum..:)

~terima kasih shbt~

Monday, November 28, 2011

1 muharam 1433H ~cerita sarah~

assalamu'alaikum..
sekadar meluah apa dihati..

Segalanya berlaku dalam satu hari..
mungkin hari tu merupakan hari sedih buat diri..
Segalanya.
melibatkan byk perkara..
amanah,janji,kepercayaan,harapan,diri,keluarga,kawan,sahabat..
(sy yg perlu btanggjwb)
Dan hari ini juga kembali  ke penang,,,
urgent kes..(byk yg mempersoalkan)
Sepanjang jalan..berfikir sendiri..
Byk salahku sbnrnya..
Dan semuanya membuatkan diri semakin sedih...
Tp,terdapat byk hikmah..
Byk yg dpt belajar hari itu..
Mgkin juga teguran dari Allah,indirectly buatku..

1.jgn terlalu mengharap..
2.jgn terlalu percayakan org..
3.xsemua kehendak hati akan dikota..
4.jgn menyusahkan org..
5.cas bateri handset nnt  mak risau lg..
6.nak seribu daya,tak mahu berjuta alasan
7.kena faham org lain,jgn hny faham hati dan diri sendiri..
8.malu bertempat..
9.dont judge a book by its cover..(tq kpd adik bus stop)
10.berdikari..(redahlah segala halangan dihadapan,SENDIRI!)
11. kita hyn mampu merancang..
12.segalanya back to ALLAH..(muhasabah,redha akan takdirNYA)
13...

Dan byk3....
Tapi,hari tu mmg hari yg menyedihkan..
Segalanya berlaku dlm satu hari..
Byk  kali ‘hujan’..tak terkira..tak terhitung..
‘Hujan’ itu kini menakung dihati..
Biar xda sapa yg tahu..

Dan kebetulan juga hari itu
adalah
1muharram 1433H
Adakah ini petanda tahun kesedihan buatku?
Mmg xda sapa yg boleh dipercayakan untuk memahami hati ini..kecuali mak..
cukuplah jika ia hny tercoret di dalam dairy syukur sisara~
Ya Allah,permudahkan urusan kami..
jika itu yg terbaik,maka aku redha~

mungkin ada hikmah yg tersirat
walau bukan sekarang,mungkin satu hari nnt.
bila tiba masanya..

~teringat cerita dulu,hikmahnya hanya tersurat setelah 4tahun~
Alhamdulillah,syukur..
DIa lebih memahami diriku..
Sungguh Allah sayang padaku..


Tuesday, November 22, 2011

Teguran

salam..

dia menegur..
indirect..
tersentap..
aduhh..
T.T

susah jugak bila terlalu sensitif..
apa2 pon
terima..
ok

but,i'hv to be myself..
teguran dia mmg berhikmah..
terasa~
walau,sy xpernah kenal dia..
mgkin dia nk sy lebih baik...
positif sarah..
baby..dulu kita juga begitu..comel dan suci tanpa dosa...tp,sekarang??
~suka baby~

T.T

coffeemate..sedap ke?


Sunday, November 20, 2011

PAGI..

assalamu'alaikum...

selamat PaGI semua..
~rest kejap untuk update blog~

semalam telaah belalu,
hari ini belum pasti milk kita..
kan2?
BeTOL?
ye.Memamg...
dan hari ini adalah perjuangan untuk hari esok..

minggu lepas, sehari lepas,kelmarin,hatta  semalam, pun telah berlalu...
minggu lepas..mmg agak meletihkan..
bizi x menentu..
ramai mempersoalkan..hee~
even,mak kt rumah pun da mula tnya.
hari nie talefon ..sy disana..
malam talefon..sy disini..
"esok kakak nk pi mana lg??"
~errr..xtahu nk cakap apa..hehe~
selalunya...gelak je laa~speechless nk ckp apa..=)

itulah sy..dah terbiasa,setiap pergerakan /jadual mmg atas pengetahuan mak..~tp,serez selesa
sbb xmahu mak risau sbnrnya...
kalau kol xdiangkat,msg xdi'reply'..rumet+clasmate+gengmate+ko=k mate++ sy yg mak cari..hehe
~Tq imah~

minggu lepas,mmg bizi..
kadang2 keluar awal pagi,balik lewat malam..
penuh dgn program2 padat..discussion n etc..segalanya..
alhamdulillah..dapat rasa nikmatnya masa bila dapat diguna dgn sebaiknya..
semua housemate pelik..
even,nk keluar kebawah pn da mcm2 soalan..
tp,rumet sy je yg xpelik..=D
yep,kita kena cari org yg memahami kita kan?

bersedia untuk kehidupan yg lebih mencabar..
Kuat sarah!!!
ingin kuat seperti dia..^^
Ya Allah,kuatkanlah kami...








Saturday, November 19, 2011

Berjaya



Memang itu yang kita impikan,dan memang itu yang kita harapkan.
kenapa?
sebab tiada siapa yg mahukan kegagalan..
semua ingin berjaya.
Hatta jika ditanya pada si adik,pasti itulah jawabnya..

Tapi,sejauh mana kesungguhan kita untuk berjaya?
adakah kejayaan dtg bergolek?
adakah kejayaan jatuh dari langit?
pastinya tidak bukan?

kerana
kejayaan datang dengan DOA,USAHA,IKHTIAR dan TAWAKAL..
tapi,sejauh mana DOA,USAHA,IKHTIAR dan TAWAKAL kita untuk itu..?
Doa yg penuh dgn pengharapan..
usaha yg berSUNGGUH-sungguh..
ikhtiar atas segala jalan..
Tawakal yg penuh YAKIN pada Allah..
maka itulah yang akan membuahkan KEJAYAAN..

Usaha tidak menafikan tawakal.

Harus diingat dan dipasak dalam diri,kejayaan sebenarnya bukan untuk kita.Tetapi,untuk semua..
termasuk juga Islam yang memang memerlukan idea-idea dan orang2 yg hebat seperti kita..
dan seharusnya tidak terkecuali Ibu,ayah dan keluarga kita..
sesungguhnya,kejayaan dari kita adalah harapan dari mereka..
sanggupkah kita menghancurkan harapan mereka itu lantaran kelalaian kita sendiri?
dan 
bagaimana pula jika madu dibayar tuba?

6 soalan untuk dijawab sejujurnya dari hati.

1.Apakah impian anda?
2.Dengan apa yg anda lakukan sekarang (plan A) mampukah mencapai impian untuk mengubah hidup anda?
3.jika tidak.apa plan B anda?
4.jika bukan sekarang.bila lagi?
5.jika bukan anda.siapa lg?

6.dan persoalan mudah..
anda MAHU berjaya atau tidak?


Semalam adalah KENANGAN..
Hari ini adalah PERJUANGAN..
esok adalah HARAPAN..
dan lusa adalah KEMENANGAN..

Berjuanglah sesungguh hari ini,untuk mendapatkan kemenangan yg diharapkan,
& lupakanlah kenangan pahit yg terpalit kerana itu telah berlalu..
dan ingatkan kenangan manis kerana itu adalah memori...

sarah nk berjaya diSINI dan diSANA..:)
mohon doakan..
semoga diri diberi kekuatan untuk walk the talk..

Thursday, November 17, 2011

jumaat

sunset~xpernah tengok sendiri~

assalamua'alaikum..
Allahumma solli a'la saidina muhammad..wa a'ala ali Muhammad..
selawat dan salam buat baginda Rasul tercinta.. 
byk fadhilat selawat kan?
semua tahu..
anda tahu?
bg sapa2 yg xtahu..meh nk goyak.. 
huhu(klate pulak) jap2,ghoyak ke kecek?
err bialah..nk buat cmna~da rumet ngan sep2 klate,
kdg2 jd blurr jugakk laa bila mereka bercakap/berkecek....hhuhu

ok.sambung balik..
nk tahu apa fadhilat selawat?

Sabda Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم yang bermaksud" Sesiapa yang berselawat ke atasku sekali maka Allah akan berselawat ke atasnya 10 kali, menghapuskan kesalahannya dan mengangkatnya 10 kali darjat""

tambah2 lg bila kita di Penghulu hari, sayyidul ayyam..Jumaat..

Jumaaat..
hari nie budak2 sekolah da mula cuti panjang..
adik n kak yang....
abang exm SPM lg...<
syok nya...tringat zaman muda2 dulu..huhu~

Jumaat,
ada 1 cerita..9 tahun lepas..
byk crita tentang jumaat sy..
tp,biarlahh....
mungkin hny menambah sedih..T.T

Jumaat..
harini,tak tahu laa nk cakap..
agak sedih...
hati xsedap..
badan seram2 sejuk..

Ya Allah,kenapa nie..
ampunkan dosa2 ku..
jika dosa2ku yg bertimbun membuatkan diri ini lemah...
mungkin juga disebabkan oleh rasa bersalah dlm hati..
kepada sesiapa yg terlibat..
maaf byk3..
~semalam ada sesuatu yg mmg xdijangka~




Sunday, November 13, 2011

Dating ^^

Assalamualaikum..
pagi nie,cuaca baik..xda tanda2 ribut akan melanda~alhamdulillah..

hari ni terasa nk update..
saja..
update merapu2 pon ok kan?~asal masih berada dlm lingkungan syriat..
sbb sy tahu...hny seorang insan shj yg sedang menuggu post2 dr sy nie..kan3?
huhu
btw,terima kasih kpd follower tegar sy..rasa mcm nk nanges~T.T
(jgn pk pelik ea..dia pon perempuan jugak mcm sy)

suddenly,
rasanya.perasaan sy mcm nk tukar link blog nie..
sbb ..
da ada org taw..
(pelik)
spatutnya seronok..
tp,ntah..
perasaan je kot..
biasalah..
semua insan berperasaan..
tgok la dulu mcm mna..
reader rsa mcm mna..nk tukar ke x?
sbb sy xsuka sgt org yg sy kenal dok baca2 kt cni tmbah2 lg klu yg mmg xtinggal jejak..pelik sikit sy nie

ok,btw..

Nak cerita sikit..
Td,pepagi lg da dpt msg,,,num yg sy mmg xkenal..tba2 ajak keluar..
p satu tmpat plak tu..suspen~
mlm pulak tu..adehhh!
mmg xbleh laaa aii..da ada dating lain..hehe
~teka spa?yg pasti bukan laki ok...
she is my ex-junior...
mmg da cam dr gaya bhsa sbnrnya.. instinct yg tepat..hehehe(seronok dpt msg dr dia)
ok..xsangggup nk menolak..bekorban sikit pon oke kan?moga Allah redha~
tp,still persoalan.kemana,?kenapa?why?n segala WH.. aduii,da malas laa nk pk soalan2 nie..
solan2 asgment pon byk lg xterjawab...
tp,xpe..sbnnya,hati sy rsa bersalah dgn dia..
maaf dik..
dek kerana kdg2 terlalu mengikut perasaan sendiri..tanpa sedar kita telah mengabaikan perasaan org lain..
tmbh2 lg,org yg mmg memerlukan kita.kan2?
astaghfirullah..
Nak dating bwh pokok pon oke kan?^^
Ya Allah..ampunkanlah dosa diri..sbb telah menyabaikan byk hati2 dilluar sana..

~p/s:dating disini bukan bermaksud keluar degan laki bukan muhrim ye..haram kan?
14Nov2011
hari ini jugak abg  (adik sy sbnrnya) exam SPM..
kakak setiasa doakan abg..
abg bole kan?malaysia bole ,xkan abg ta bole..hehe~ini adalah gaya bahasa dia..
gud luck abg..do yr best,jgn siakan harapan mak n ayah..n buktikan abg pon bole jugak!!!
~n kakak sentiasa doakan smoga kita dpt jd anak yg soleh n solehah buat mak n ayah..:)

Friday, November 11, 2011

sharing is caring..:)

assalamu'alaikum...
alhamdulillah..hari ni dapat menulis lg..;)
menulis tanpa meggunakan usb keyboard..means that,lp saya dah ok!..:)



banyak sy nk share.maklumlah da lama x  update..
sharing is caring.
rite!!

Hari ini adalah hari2 terakhir sy dirumah..
sbb esok akan berangkat balik ke Perlis,meneruskan kembara ilmu yg xberpenghujung..
dan hari nie juga sy nk update blog byk2 sbb nnt bila di sana,agak susah sket nk update..hehe~ada ke blogger yg cm gni?

Hari ini sy di rumah Tokwan,nie la tempat on9 sy,or kadang2 di library..tp,klu dirumah tokwan agak best sikit,sbb sambil menyelam minum air,dapat tolong2 tok,nie pn sy baru je merempit dgn Tok td,bawak Tok g kedai..Tok cakap hari ni sj nk manja2 ngan kakak,esok kakak dah nk balik dah..~TOk buat sy sedeh..T_T  Tok pn xsihat recently,sakit kaki..dan selalunya kami yg akan picit2 n urut kaki Tok,.kesian kt Tok..kakak doakan moga Tok sembuh..kalau sy kecik dulu Tok yg selalu jg kami,n sekarang xkan kami xmampu jg tok?ye x?

semalam dtg rumah tok dgn adik najme,tp,sekarang sy disini dgn k.chik..huhu.pelik x? adik balik semalam sbb hari ni dia nk naik pentas.Petang semalam jugak,disebabkan sy kesian kt adik yg mmg nmpknya agak boring main sorang2..sy ajak adik merempit.meronda sakan kami..dr Sg.Rusa ke Permatang Pasir,then terus melawat kawasan di Bandar Baru Ayer Putih..n terus ke Sg.Pinang..boleh tahan x??hehe~da lama sgt xdapat meronda gni..~kalau ikut hati nk sj pecut ke pulau betong pekena laksa pokok janggus..tp,xpe masih boleh bersabar,sbb sy baru sj buat laksa smpena balik rye haji..ini penangan sbb xdpt makan laksa taman melewar,,T_T (xdpt laksa taman melewar,laksa penang pon jd laa..kan3?syukur2...)

Tiba2 teringat laksa taman melewar..xdapat nk merasa..bila lg nak kesana? 2minggu lepas sempat ke sana.sempat jugak ziarah maklong (isteri kpd arwah us.Fadhil).Byk cerita dari dia~dan beliau sungguh hebat, ye.Org hebat,untuk org yg hebat jg..ye x? pernah sy sembang2 kosong dgn imah.

sarah:hebatkan maklong?nk jd macam maklong...
imah: carilah us.fadhil..

err..mencari pemuda spt us.fadhil juga satu persoalan,tp,sebelum itu perlu selesaikan persoalan diri ini dahulu..apa yg sy nk jd?wanita solehah atau wanita murah?Sudah tetu jawapannya  SAYA NAK JADI WANITA SOLEHAH..dan sekarag agenda untuk menJADI solehah itu adalah lebih utama.
Tp,bagaimana nk jd solehah,jika diri ini penuh dgn dosa?~soalan buat diri sendiri~
lelaki yg soleh untuk perempuan yg soleheh,dan begitu juga sebaliknya. nk kongsi satu quote ~ntahlah sy xingat di copy dr mana sbb dlm lp ni,mmg penuh dgn quote2 menarik tanpa souce yg jelas:

" Untuk menjadi WANITA SOLEHAH kepunyaan Allah, jangan ada SATU PUN nama lelaki meniti di bibir dan terukir di hati..jika tidak, sudah pasti CINTA Allah masih BELUM dimiliki..♥♥ "

Ya Allah,sebenarnya,masih jauh lg diriku untuk menjadi wanita solehah..T_T. apatah lg untuk menjadi  anak solehah buat kedua org tuaku,isteri solehah buat suamiku dan ibu mithali buat anak2 ku pelapis generasi islam.

Berbalik pada cerita maklong,mcm2 perkara kami kongsikan doa2,dan satu quote yg sy ingat iaitu pesanan Tokoh pejuang islam Zainab AlGhazali kepadanya (semasa maklong berada disana).

"Perempuan adalah tulang belakang kpd pemuda"
maknanya:perempuan jg memainkan peranan penting dlm perjuangan islam.

kami jg sempat berburdah dgn maklong..~menarik!
Baru2 nie,sambil menghabiska masa,sempat bukak recording masa bersama2 maklong.Dia seorang yg lawak dan peramah..terasa rindu pulak nk bersama org2 hebat~sbbnrnya,apa yg diucapnya terasa amat dekat.dan mampu membuatkan hati2 ini tersentuh...
itulah hebatnya aura maklong~


Menjadi isteri kpd seorang penggerak,bukan mudah...dan disini perlunya  sifat saling memahami dan bertolak ansur antara satu sama lain. seorang isteri harus faham akan tangjungjawab si suami tp,jgn sampai si dia abaikan tangunggjawabnya sebagai seorang suami..kerana hakikatnya,seorang isteri merupakan isteri kedua buat suaminya..dan siapakah isteri pertamanya?itulah PERJUANGAN.



Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..


satu lg quote indah untuk dikongsi..


"Jika mahu mendapatkan yg soleh, kurangkan agenda menCARI si soleh, tetapi berusahalah menJADI yg solehah. Jika inginkan yg solehah, janganlah cerewet menCARI yg solehah, tetapi berusahalah menJADI yg soleh. Bertemu yg solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yg soleh, solehnya mungkin boleh berubah.. kerana si soleh dan si solehah adalah juga insan biasa. Perkahwinan adalah sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan sekadar MENCARI..."



(fullstop)


~huh..byk ayat2 merapu nampknya,sekadar perkongsian~

Terapi HATI



Assalamu’alaikum..

Apa khabar hati-hati sekalian?

Harapan penuh dari hati supaya hati-hati anda dan saya sentiasa segar  dgn ruh iman dan Islam DAN sentiasa kuat untuk menempuh hari ini dan juga hari-hari mendatang..insyaAllah :) 
ameen

Saya menulis kini untuk memenuhi janji.. Masih ingat janji saya? –semestinya,tak ramai yg tahu. Jadi, sila rujuk post “hati-hati menjaga hati”.sebenarnya,tulisan ini sudah sangat lama dan berhabuk dalam peti document sy..

Maaf .mungkin agak terlewat . ini kerana saya juga sedang dan akan terus menjalani sesi terapi ini yang memerlukan mujahadah yang bukan main-main bagi  memastikan hati ini kembali ‘on track’ ke jalan lurus setelah diuji ujian hati yang sgt terasa berat.semoga dipermudahkan jalan ini. supaya Allah melimpahkan rahmat dan kasih sayangnya kpd kita semua.insyaAllah..( berharap dengan sangat)

Terapi Hati
Erm..apa yg anda faham tentang terapi?(ewah..tny org pulak) Terapi merupakan kata lain bagi perkataan penawar, atau pengubat. Setiap kesakitan pasti ada penawar. Disebut dalam satu hadis


Daripada Jabir bin Abdullah dari Nabi s.a.w sabdanya:
"Tiap-tiap penyakit itu(ada) ubatnya. Apabila menepati ubat terhadap penyakit tersebut, maka sembuhlah dengan izin Allah"

(Riwayat Muslim dan Ahmad)


Jadi, setiap kesakitan pasti ada penawar. Setiap kesakitan pastinya ada ubat khusus sebagai satu ikhtiar manusia untuk mengubati kesakitan yang tentunya hadir tanpa diundang.(ye..sapa yg mau sakit kan?) Tapi kita sendiri tanpa sedar (@separa sedar@dgn sedar) telah memberi satu ruang mudah kepada kesakitan untuk datang mengunjungi kita walau kita tahu punca dan akibat penyakit tersebut. atau dalam kata lain diri sendiri yang gatai cari penyakit
(org2 tua slalu ckp mcm nie kan?.BETUL.hehe~)

ok

Satu contoh mudah :
(Isnin) Mak:adik,jangan minum  banyak ais nanti sakit tekak.
Beberapa hari kemudian...
(Rabu) Adik:mak,awat suara adik dah jadi macam “lain” ?

Ini merupakan salah satu contoh di alam reality. ~(‘,’)~ tapi,jika di dilihat dalam konteks masalah hati ia juga tetap sama 2x5=5x2=10 jawabnya jg tentu sama bukan?(anda mesti faham,jd xperlu bercerita panjang tentang perihal sebab penyakit hati ini) Penyakit hati...ia agak kompleks,bukan mudah nak jaga hati dan bukan mudah juga nak rawat hati yang sudah berpenyakit..~pengalaman diri sendiri,derita jiwa & hati~
Memetik dari Buku Bahagiakan Hatimu terjemahan dari tokoh mahsyur dunia islam Ibnu Qayyim. saya akan cuba share sedikit sebanyak.

Buku pink~my first-aid~

Jenis-jenis hati

Huzaifah al yamani melaporkan bahawa hati ada beberapa jenis, iaitu;

1. Hati yang jernih- seolah ada lampu di dalamnya dan ia dimiliki oleh orang yang beriman.
2. Hati yang gelap- dimiliki oleh orang kafir
3. Hati yang berkarat- dimiliki oleh orang yang dalam hatinya tidak sama dengan apa yang dikatakannya. Tahu tetapi mengingkari
4. Hati yang ragu- hati yang berisi iman dan munafiq. Berkata2 tapi berlainan dengan apa yang dikatakannya, dan kedua2nya mempengaruhi antara satu sama lain.

Perkara yang merosakkan hati.

1. Pergaulan yang tidak berfaedah
2. Sentiasa angan-angan.
3. Tidak berharap kepada Allah
4. Makan terlalu banyak sehingga kenyang.
5. Banyak tidur sehingga badan jadi lemah.
6. Memandang secara berlebihan.
7. Berkata-kata secara keterlaluan.

Penawar Bagi Hati

Bagi merawat penyakit hati ni,kita perlu tahu akan jenis2 penyakit hati. Penyakit hati boleh dibahagikan kepada dua jenis.:-

1. Penyakit hati yang tak dapat dirasai. Lebih tertumpu kepada bodoh, nafsu syahwat, ragu-ragu, tidak yakin dengan halal dan haram. Ini adalah penyakit hati yang paling parah kerana mereka tidak dapat merasai dan tergolong dalam peyakit rohani.

Cara nak mengubat, adalah dirinya sendiri. Iaitu kembali ke jalan yang benar dan lurus. Dan kembali kepda Allah. Biasanya yang menghidap penyakit ini hanya akan tahu apabila disedarkan oleh orang lain.

Mengubat penyakit hati yang ini sangatlah susah dan memang memerlukan kesabaran yang tinggi.

2. Jenis yang kedua ialah yang menyebabkan emosi penghidapnya terganggu. Mudah rasa sedih, marah, susah hati dsb.

Penawarnya adalah dengan mencari punca dan menjalani terapi. Ubatan yang disediakan biasanya hanyalah mengawal atau mengurangkan penderitaan. Tetapi sekiranya si pesakit bersedia, boleh diberhentikan sepenuhnya.

Penyakit yang kedua ini sekiranya tidak dirawat akan membawa kesan yang sgt buruk. si pesakit hati tidak akan merasa ini adalah satu dosa, bahkan mereka merasakan ini perkara biasa saja. Sedangkan ini adalah salah satu kesan yang lahir dari dosa-dosa si pelaku.

Ubat apa yang mujarab??

Ubat utama yang mujarab bagi hati adalah dengan mendampingi Al Quran, kerana Al Quran menyediakan ubat yang lengkap untuk kita. Al quran meliputi kehendak umat dan al quran juga boleh menjadi terapi untuk mengurangkan nafsu. Hati yang sentiasa menerima kebenaran seperti tubuh badan yang sentiasa menerima vitamin. Dengan iman, hati akan menjadi teguh. Dengan makanan yang sihat, tubuh badan akan menjadi sihat dan kuat.
Satu lagi,ubat lain disyorkan oleh seorang sahabat saya ,adalah dengan didik hati dan diri dengan berpuasa. Dia cakap,puasalah,biarlah orang persoalkan kenapa kita selalu puasa. Tapi untuk hati,kita perlu berkorban,sebab hati yang satu itulah yang akan kita bawa sepanjang hidup kita sehingga ke SANA nanti.

” Wahai kaum pemuda, siapa saja diantara kamu yang sudah bersedia untuk bernikah, maka menikahlah, sesungguhnya nikah itu memelihara mata, dan memelihara kemaluan, maka bila diantara kamu belum sanggup untuk menikah, maka berpuasalah, kerana sesungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya.” ( Hadis )

Sahabat saya juga turut syorkan supaya perbanyakkan berdoa.sebab doa adalah kekuatan buat kita,yang juga merupkan jambatan penghubung antara kita dengan Allah.Dia berpesan supaya bergantung segalanya pada Allah dgn  meminta segalanya dari Allah.Dan jika hati kita ini berpaling dari cinta Allah,berdoalah supaya Allah hijabkan hati kita daripada pandangan dunia.


Dan pesanan terakhir dia adalah supaya lazimkan qiamullail sekurang-kurangnya seminggu sekali.kerana ini adalah detik terbaik kita berbual-bual dgn Allah,mengadulah kepadaNYA.sungguh DIA tidak akan mengecewakan.sungguh,disaat kita down,mungkin tiada siapa yg boeh dipercayakan untuk meluahkan segala isi hati.Berbaliklah kepadaNYA kerana DIA saja yang memegang hati kita & mengatahui apa yang terbaik buat kita.

Sabda Nabi s.a.w:
“Hendaklah kamu berqiamullalil. sesunguhnya qiamullail ini gaya hidup orang2 yang solih, mendekatkan kamu kepada tuhan, menghapuskan dosa2 dan menegah diri dari   maksiat.” (Hr Hakim)


Sekiranya pakaian adalah yang menutupi aurat manusia, yang menutupi aurat hati pula adalah taqwa.

"Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)"

(Al-A'raaf : 26)

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bertaqwa" (al Quran)

Semoga tulisan ini juga sedikit sebanyak memberi kekuatan pada diri ini untuk terus bermujahadah mengubati hati yang satu ini.
Dan semoga Allah mengampunkan dosaku,dosanya,dosamu,dan dosa kita sepanjang perjalanan di dunia yang fana.
Dan semoga Allah redha akan setiap langkah kita.
Ameen ya Rabb.





Wednesday, November 2, 2011

Senyum

Assalamu'alaikum..

selamat pagi semua..=)~
mulakan pg anda dgn senyuman yer..so,senyum puas2..
walau hati anda menangis..
walau jasad anda letih..
walau otak anda stress..
senyumlah..tebarkan pada semua..
senyum itu kan satu sedekah..:)

mmg terlalu byk perkara yg berlaku dlm hidup kita..
kdg2 segalanya teratur mengikut perancangan,.
dan kdg2 ada juga yg berterabur ikut keadaan..
hidup ini sukar untuk dijangka..
kdg2 kita akan merasa nikmatnya berada diatas..
dan kdg2 juga kita akan merasa deritanya berada dibawah..
tp,apa yg pelik..
hidup inikan roda..

positif lah dlm menghadapi hidup..
teguhkan keyakinan pada NYA..
hatiku..
sunguh,Dia saja yg memahami hatimu.
luahkan segalanya padaNYA..
sungguh,Dia telah mengaturkan sesuatu yg terbaik buatmu..
dan biarkan sj Dia yg tahu isi hatimu..
YA Rabb..
sesungguhnya.Engkaulah pemilik hatiku ini..
dan sesungguhnya,Engkau saja yg tahu akan perihal sekeping hati ini..
hanya padaMU aku berserah..
dan hanya padaMU aku mohon pertolongan..




GUA.com

Tweet